De website Bright heeft onlangs een nieuwe rubriek gelanceerd genaamd Uitpakparty, waarin de site allerlei hardware en software bekijkt. De site begon met het bekijken van de multimediabox van UPC en koppelde daar een ludieke actie aan vast met een minder ludieke afloop.
Bright pakte in het artikel UPC aan, omdat de mensen achter de site zich net als veel andere Nederlanders ergert aan de marketingtechnieken van UPC, die het bedrijf gebruikt om haar Mediabox aan de man te brengen. UPC wordt om deze reden keihard en genadeloos afgemaakt in het artikel. Bright besloot het recht in eigen hand te nemen door zelf een paybackparty temaken van haar Uitpakparty. Deze reactie kwam nadat ook de Consumentenbond geen raad wist met de marketingtechnieken van UPC.
UPC wil volgens Bright door het opdringen van pakketten meer klanten bemachtigen. De techniek zou als volgt gaan. De Mediabox wordt zonder dat de klant erom vraagt bij hem afgeleverd, er moet wel getekend worden voor ontvangst. Wanneer je tekent, teken je ook nog voor iets anders, namelijk dat je digitale televisie van UPC wilt. Dit staat dan uiteraard in de kleine letters. Er zijn wel mogelijkheden om de mediabox te retourneren, maar dat blijkt in de praktijk erg lastig te zijn.
Bright besloot daarom om de mediabox zelf naar UPC te brengen, maar niet voordat ze het apparaat volledig aan puin geslagen en in brand gestoken hadden.
Toen ze het pakketje wilden afleveren bij de balie van het UPC kantoor in Amsterdam bleek de ludieke actie echter niet uit te pakken, zoals de heren gedacht hadden. De receptioniste vermoedde namelijk dat iemand een bom kwam afleveren en deed snel een bommelding.
"drie nors kijkende mannen een naar benzine stinkende doos kwamen bezorgen waar draden uitstaken", aldus Ronald van der Aart van UPC. Daarom werd volgens hem de politie gewaarschuwd. Het gebouw werd daarna netjes ontruimd en de explosieven opruimingsdienst kwam het pakketje controleren. Van der Aart erkent dat de ludieke grap nogal uit de klauwen is gelopen, zijn bedrijf bekijkt momenteel of er stappen worden ondernomen tegen de site.
Bright heeft een filmpje van de terugbrengactie op YouTube gezet.