1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Amazon.com heeft een vroege versie van haar langverwachte muziekwinkel gelanceerd. Deze wordt gezien als een mogelijke rivaal voor het dominante iTunes van Apple.

De winkel draagt de naam "Amazon MP3" met zich mee. Deze winkel laat gebruikers muziek downloaden zonder kopieerbeveiliging. Hierdoor kan de muziek op elk apparaat worden afgespeeld, dus óók de iPod. De meeste liedjes kosten tussen 89 en 99 dollar cent. Ongeveer de helft van de twee miljoen songs kost 89 cent, volgens een verklaring van Amazon.

Er zijn al meer muziekdiensten opgericht om te concurreren met iTunes. Nu is dit een moeilijke zaak omdat iTunes een marktaandeel van 70% heeft en onderhandelingen met muziekbedrijven vaak zwaar zijn. De laatste heeft er al voor gezorgd dat vele muziekwinkels verdwenen zijn.

Men had de eigen winkel van Amazon reeds verwacht nadat het bedrijf een contract afsloot met de Universal Music Group, waarvan Vivendi en EMI de eigenaren zijn.

Muziekbedrijven proberen steeds meer wegen te zoeken om hun muziek te verkopen, aangezien de verkoop van CD’s alsmaar daalt. De bedrijven hopen ook om alternatieven voor iTunes te ontwikkelen om een krachtigere stem te hebben tegen Apple wanneer de contracten vernieuwd worden.