1 min

Tags in dit artikel

, ,

Adobe heeft een bèta-versie van haar nieuwe mediaspeler gelanceerd. Deze maakt gebruik van hetzelfde formaat en dezelfde streamingtechnologie als YouTube en andere videosites.

Internetbedrijven zoals CBS, PBS en Yahoo hebben reeds aangekondigd om de mediaspeler van Adobe te gaan ondersteunen. De speler zal advertenties vertonen door zowel verplichte video’s of banners rond het videoscherm. Volgens Adobe zal de mediaspeler DRM-technologie (Digital Rights Management) ondersteunen. De implementatie van het DRM-model is gebaseerd op het beveiligd streamen naar Flash Player, zoals deze in Flash Media Server kan worden gevonden.

De speler kan ook overweg met Flash-video bestanden: het formaat dat gebruikt wordt door onder andere YouTube. Men moet hiervoor wel een plug-in installeren van 9 MB.

Adobe probeert hiermee grond onder de voeten te krijgen in een markt die reeds verzadigd is. Microsoft’s Windows Media Player heeft het grootste marktaandeel, gevolgd door Quicktime en Real Player. Microsoft heeft ook onlangs een nieuwe concurrent gelanceerd voor het veelgebruikte Flash, namelijk Silverlight. Het hoofddoel van Adobe’s nieuwe speler is echter het afspelen van Flash-video.

Adobe had de lancering van de volledige versie gepland in maart 2008, maar deze is verschoven naar een minder duidelijke datum, namelijk "voor juli 2008".