2min

Tags in dit artikel

, , ,

Door de release van Halo 3 zijn bioscopen flink wat geld misgelopen. In het weekeinde van de release (5-7 oktober) zijn er namelijk maar voor 80 miljoen Dollar entreekaartjes verkocht.

Volgens de website Advertising Age is de omzet vergeleken met hetzelfde weekend vorig jaar met meer dan 27 procent gedaald. Dit is de slechtste omzet sinds 1999. Voor Microsoft ziet het er echter rooskleuriger uit: Halo 3 heeft al meer dan 300 miljoen Dollar opgelevert.

De release van Halo 3 eind september zou er ook voor gezorgd hebben dat de film "The Heartbreak Kid" met Ben Stiller minder opbracht dan verwacht. Men had namelijk op een omzet van 25 miljoen Dollar gerekend, er kwam echter maar 14 miljoen Dollar binnen. In hetzelfde weekend waren er 2,5 miljoen Halo 3 spelers online in Noord-Amerika. Wereldwijd waren dit 7 miljoen. In de eerste week na de release van Halo 3 verbrachten alle spelers gezamenlijk 40 miljoen uur achter hun Xbox 360.

Volgens Microsoft is dit succes te danken aan de marketingcampagne van Halo 3. Door de reclame net zo te brengen als bij films wekt men de suggestie dat "Halo net zo goed of zelfs beter dan een film is". Ook analisten bevestigen Microsoft’s reden. Ze wijzen erop dat de doelgroep (18 tot 34 jarigen) in zijn vrije tijd voornamelijk naar de bioscoop gaat. Door Halo 3 zijn deze bioscoopbezoekjes veelal uit gebleven.

Voor de filmindustrie ziet de toekomst er ook niet al te best uit: In het voorjaar van 2008 zal Grand Theft Auto 4 gereleased worden. Dit keer niet alleen voor de Xbox 360, maar ook voor de Playstation 3. Men verwacht voor dit spel nog hogere verkoopcijfers, er wordt zelfs met 400 miljoen op de eerste dag gerekend. De filmindustrie zal die tijd dan waarschijnlijk ook geen top-films uit brengen.