1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

De overname van Talpa heeft een positief effect gehad op het aantal bezoekers van de internetsite RTL Gemist, zo blijkt uit recente cijfers. RTL Gemist is een variant op Uitzending Gemist van de publieke omroepen, waar internetters oude uitzendingen van de commerciële omroep kunnen bekijken op hun computer.

Uit cijfers blijkt dat in de eerste maand van 2008 60 procent meer filmpjes werden bekeken op RTL Gemist dan in dezelfde maand vorig jaar. In totaal werden de uitzendingen 7,5 miljoen keer bekeken. Hoewel er een autonomische groei te zien is, lijkt ook de overname van Talpa de site veel goed te doen. RTL besloot vorig jaar april al om vrijwel alle programma’s ook op RTL gemist te plaatsen en voerde dat beleid door op de programma’s die het kreeg bij de overname van Talpa. Het programma de Gouden Kooi is bijvoorbeeld ook te zien op de site.

Hoewel nog niet vastgesteld is dat de groeiende populariteit van RTL Gemist ook leidt tot minder televisiekijkers zullen omroepen wel goed moeten nadenken hoe ze reclame-inkomsten gaan compenseren als blijkt dat traditionele televisiekijkers langzaam overstappen naar het internet. Mogelijk zullen dergelijke diensten er dan voor kiezen om de uitzendingen op internet te voorzien van reclame’s, of de uitzendingen tegen betaling beschikbaar te stellen.