Uit een onderzoek, uitgevoerd door beveiligingsbedrijf F-Secure, blijkt dat de meeste mensen wel beveiligingssoftware op hun pc hebben geïnstalleerd, maar dat weinigen weten dat ze die software up-to-date moeten houden. Ook valt op dat de Duitse consument een stuk wantrouwiger staat tegenover online banking en het gebruik van kredietkaarten.

Zo snapt 19 procent van de kandidaten dat ze hun antivirusdefinities meerdere malen per dag moeten updaten, terwijl 76 procent erop vertrouwt dat hun antivirus reeds up-to-date is. Dat suggereert dat de meeste consumenten een vals gevoel van veiligheid krijgen door hun antivirussoftware. Verder beseft 73 procent dat hun pc nog altijd kan besmet worden, zelfs met up-to-date antivirussoftware.

Uit het onderzoek blijkt verder nog dat maar liefst 95 procent van de ondervraagden antivirussoftware heeft geïnstalleerd en dat 88 procent realiseert dat hun computer gebruikt kan worden binnen een botnet, om spam spam mee te verzenden. Ongeveer één op de vijf ondervraagden is er van overtuigd veilig te zijn voor malware, terwijl 16 procent denkt dat de bestanden die ze van internet halen veilig zijn.

Verder valt ook het verschil in perceptie op in de verschillende landen. Zo vindt één op de twee consumenten in de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk de creditcard een veilig betaalmiddel voor het internet, terwijl dit in Duitsland slechts 16 procent is. Het vertrouwen in online banking ligt voor de eerste drie genoemde landen op 60 procent, in Duitsland blijft dat steken op 28 procent.