Afgelopen weekend werd bekend dat Apple’s App Store, voor de verspreiding van applicaties voor het iPhone-platform, het heel goed doet. Zelfs zo goed dat de groei nu al het dubbele bedraagt ten opzichte van de groei van de muzieksectie van Apple’s iTunes Store.

Afgelopen dinsdag maakte Apple tijdens zijn jaarlijkse iPod-evenement voor pers andere genodigden nog bekend dat het in de zestig dagen dat de App Store in de lucht is maar liefst honderd miljoen applicaties heeft verkocht – dit geldt ook voor gratis applicaties.

Een maand daarvoor echter kondigde Apple nog aan dat het dertig miljoen applicaties, met bijbehorende dertig miljoen dollar omzet, had verkocht.
Dit betekent dat het aantal verkochte applicaties in één maand tijd met meer dan het dubbele, van dertig naar honderd miljoen, is toegenomen.

Als Apple de huidige groei die tot nu toe bereikt is kan voortzetten in de volgende maanden, dan zou de mijlpaal van één miljard verkochte applicaties ergens in 2009 gehaald moeten worden. Ter vergelijking, Apple’s muziekbusiness in de iTunes Store deed er twee jaar over om de historische mijlpaal van een miljard verkochte nummers te halen.

Apple heeft vanaf het begin af aan duidelijk gemaakt dat de App Store niet bedoeld is om winst op te maken. Ze bemoedigen ontwikkelaars die hun applicaties gratis aanbieden en ontwikkelaars die hun applicaties voor een vergoeding aanbieden vragen ze dertig procent van de opbrengsten voor het operationeel houden van de App Store.

Daarnaast is het zo dat de App Store ook lijkt te fungeren als een motor voor de verkoop van iPhones en iPod Touches, die allebei op het voor de App Store geschikte iPhone-platform draaien. Daar komt bij dat beide sterk met elkaar te maken hebben. De App Store vormt een magneet voor de aankoop van een iPhone of iPod Touch en naarmate het aantal gebruikers stijgt wordt het voor ontwikkelaars ook aantrekkelijker om hun applicaties in de App Store aan te bieden.

Hoewel het aantal verkochte iPhone 3G’s wereldwijd op dit moment naar verwachting meer dan vijf miljoen bedraagt, ligt het voor de hand dat dit aantal in aanloop naar de feestdagen en na de uitrol in nieuwe landen als bijvoorbeeld Rusland wederom zal gaan groeien, wat er naar verwachting voor zorgt dat ook het gebruik van de App Store nog een flinke groei te wachten staat.

Ook andere partijen hebben inmiddels ingezien dat het hebben van een eigen winkel voor de distributie van applicaties voor mobiele telefoons je bedrijfsresultaten ten goede komt. Zowel Microsoft als Google werken naar verluidt beide aan een App Store-equivalent onder de namen Skymarket en Android Market.

Google’s winkel voor Android-applicaties wordt niet eerder verwacht dan november dit jaar en Microsoft komt waarschijnlijk niet eerder met zijn eigen winkel tot aan de lancering van Windows Mobile 7 ergens volgend jaar.