3min

Tags in dit artikel

, , , ,

Aanstaande vrijdag is het precies een jaar geleden dat Apples App Store voor iPod Touch- en iPhone-applicaties werd gelanceerd. Om dit te vieren publiceerde Apple dinsdag een speciale pagina in de iTunes Store waarin Apple haar eigen favoriete applicaties en spelletjes uitlicht.

In de tussentijd is er veel gebeurd omtrent de App Store. De App Store ging op 10 juli 2008 van start met een kleine 500 applicaties waarvan er 125 gratis waren. In het eerste weekend nadat Apple de iPhone OS 2.0-software vrijgaf werden er 10 miljoen applicaties gedownload. Een enorm aantal, maar toen had niemand gedacht dat het zo’n enorm succes voor Apple zou worden.

Het aantal beschikbare applicaties groeide enorm en ook het aantal downloads bleef toenemen. Momenteel telt de App Store meer dan 56.000 applicaties en op 24 april dit jaar maakte Apple bekend, dat er in slechts negen maanden tijd niet minder dan 1 miljard applicaties gedownload waren. De miljardste downloader, de 13-jarige Connor Mulcahey, sleepte met zijn download van ‘Bump’ een iTunes Gift Card ter waarde van 10.000 dollar, een iPod Touch, een Time Capsule en tot slot een MacBook Pro in de wacht.

Vorige maand stelde Apple alweer de derde versie van het iPhone OS beschikbaar met enkele belangrijke functies zoals push notificaties, hardware-ondersteuning voor applicaties en in-app-purchase om de App Store van een nieuwe impuls te voorzien. Ontwikkelaars kregen met de 3.0 softwaredevelopmentkit nog meer mogelijkheden om applicaties interessanter te maken voor eindgebruikers.

Apple kreeg echter ook veel kritiek op de App Store. Met name op het reviewbeleid. Omdat Apple alle applicaties voorafgaand aan publicatie in de App Store controleert, kan het soms lang duren voor een applicatie ook in de App Store verschijnt. Volgens critici is Apples reviewbeleid onvoldoende transparant, vaak wordt niet duidelijk waarom een applicatie is afgewezen.

Ook op applicaties die wel worden geaccepteerd is kritiek. Zo was er in augustus 2008 de ‘I am Rich’-applicatie met slechts een plaatje van een edelsteen. Enige doel van de applicatie was om te laten zien dat je je de applicatie kon veroorloven, deze kostte namelijk 799 euro. Een dag na de release haalde Apple de applicatie weer offline.

Meer recentelijk, in april dit jaar, was er de ‘Baby Shaker’-applicatie. Een applicatie met als enige doel het schudden van een baby totdat een afbeelding van een dode baby verschijnt. Door een stroom aan klachten haalde Apple ook deze applicatie een dag na de release offline en bood tevens haar excuses aan voor deze grove fout.

Het succes van de App Store ontging ook andere fabrikanten niet. Nokia kwam met haar eigen Nokia Ovi Store. RIM, Apples grootste concurrent in de Verenigde Staten, introduceerde voor de Blackberry het gelijknamige Blackberry App World. Googles mobiele OS, Android, kwam met Android Market, Palm kwam met App Catalog en Microsoft tot slot introduceerde voor Windows Mobile-klanten Windows Market Place for Mobile.

Hoewel Apple geld verdient aan de App Store is het geen goudmijn voor het bedrijf. Van elke verkochte applicatie gaat dertig procent naar Apple en zeventig procent wordt op de rekening van de ontwikkelaar bijgeschreven. Uit berekeningen blijkt dat er voor 40 betaalde applicaties ongeveer 15 gratis applicaties zijn. Hieruit kan geconcludeerd worden, dat Apple aan de eerste 1 miljard downloads niet meer dan tussen de 20 en 45 miljoen dollar verdiend heeft.