2min

Tags in dit artikel

, , ,

Steeds meer kopers zijn bereid om meer te betalen voor een gadget met een touchscreen dan een zonder. Zelfs als dat betekent dat het apparaat minder functies bevat en van inferieure kwaliteit is.

Touchscreentechnologie maakt een grote opmars in de consumentenelektronica en maar weinig soorten apparaten maken er tegenwoordig geen gebruik van, zelfs digitale camera’s moeten eraan geloven. Dit is mede te danken aan de iPhone van Apple.

Naast de iPhone maken nu ook mp3-spelers, rekenmachines, computerdesktops en andere apparaten gebruik van de technologie waarmee gebruikers met hun vingers tikken en slepen over het scherm om het apparaat zo te bedienen.

Klanten zijn vooral geïnteresseerd in touchscreenapparaten omdat ze goed ontworpen zijn, ‘cool’ zijn en geen knoppen hebben. "Aanraken is een van de vijf menselijke zintuigen en is een zeer intuïtieve manier om mee te werken op apparaten," vertelt Francis Lee, chief executive van Synaptics waarvan de touchscreentechnologie in onder meer de BlackBerry Storm en de iPhone wordt gebruikt.

De verwachting van de wereldwijde omzet van touchscreens is dan ook positief en zou groeien naar 6,4 miljard in 2013, met een jaarlijkse groei van 13,7 procent vanaf 2008, zo claimt de marktonderzoeker iSuppli.

Kopers alleen geïnteresseerd in touchscreen

"Er is er een die je kan aanraken met je vingers om hem zo te bedienen. Welke is dat?" vraagt een koper die een Manhattan-retailer bezoekt.

Even later kwam hij erachter dat het ging om een rode Nikon-camera met touchscreentechnologie. Na er vijf minuten mee te hebben gespeeld, vertrok hij net zo snel als dat hij binnenkwam. Waarschijnlijk vanwege het prijskaartje dat aan het apparaat hing, namelijk ongeveer 250 euro.

Sony heeft een breed scala aan touchscreencamera’s en de vraag daarnaar moedigde Nikon aan om de CoolPix S60 te lanceren.

Echter heeft de technologie ook zijn nadelen. Touchscreencamera’s schieten vaak tekort als het gaat om functionaliteit en fotokwaliteit vergeleken met apparaten die in dezelfde prijsklasse vallen.

Veel klanten kan het echter weinig schelen. De verkoopdirecteur Danielle Brannigan van Circuit City Stores Inc vertelt dat klanten vaak eerst de winkel in lopen om een camera te kopen zonder te weten dat deze een touchscreenfunctie heeft.

"Dan worden het net kleine kinderen, raken ze helemaal opgewonden en is het eerste wat ze zeggen: ‘Deze wil ik’," vertelt ze. Klanten die al een touchscreenapparaat hebben zijn vaak de eerste die opzoek gaan naar een andere.

Het enige apparaat dat mogelijk niet last krijgt van het touchscreenvirus is de televisie. Voor veel veelkijkers is een afstandsbediening misschien wel cooler dan ze eigenlijk willen.