Uit onderzoek van RBC Capital en ChangeWave Research blijkt dat 99 procent van de iPhone 3GS-gebruikers ofwel zeer ofwel redelijk tevreden zijn met hun smartphone.

Dit tegenover 87 procent van de gebruikers van de Palm Pre-smartphone die dezelfde tevredenheid aangaven. Toch is dit niet heel erg slecht nieuws voor Palm.

"Het is de hoogste score ooit in ons Palm-tevredenheidsonderzoek en bovendien hoger dan alle andere fabrikanten met uitzondering van Apple en RIM", aldus RBC-analist Mike Abramsky in een rapport.

Hij liet bovendien ook weten dat een groot aantal van de Palm-gebruikers nieuw zijn en dus overgestapt zijn van een andere handsetfabrikant. Andere analisten denken echter dat ondanks deze goede cijfers het apparaat toch een lastige tijd voor de boeg krijgt vanwege lagere verkopen de afgelopen maand.

De topdrie van wat gebruikers het best vonden aan de iPhone waren de touchscreeninterface, de gebruiksvriendelijkheid en de hoeveelheid applicaties van derde partijen. De drie dingen die het minst in de smaak vielen waren het AT&T-netwerk, de accuduur en de ondersteuning voor het apparaat van IT-afdelingen bij bedrijven.

Tenslotte bleek uit het onderzoek dat twee van de vijf 3GS-gebruikers reeds iPhone-gebruikers waren die geüpgraded hebben naar het nieuwe toestel. Achttien procent van de iPhone-gebruikers gebruikten overigens hiervoor een Motorola-toestel, elf procent zijn afkomstig van Nokia, negen procent van RIM en zes procent waren afkomstig van Palm.