2min

Tags in dit artikel

, , ,

Ruim de helft van potentiële smartphonekopers wil de iPhone 3G zodra deze op 11 juli verkrijgbaar wordt. Zo blijkt uit een enquête gehouden onder 3600 personen door het Amerikaanse analistenbureau RBC Capital Market.

De enquête is het eerste grote onderzoek gehouden na de aankondiging van de iPhone 3G en geeft blijk van een snel groeiende markt voor de smartphone van Apple. Om precies te zijn vindt 56 procent van de ondervraagden de iPhone 3G de beste keuze bij het uitzoeken van een smartphone. Nog eens 25 procent geeft aan te twijfelen, maar mogelijk in de toekomst wel een iPhone 3G aan te zullen schaffen.

Deze percentages zijn opvallend, want bij de laatste enquête van RBC Capital Market in maart dit jaar, voorafgaand aan de Worldwide Developers Conference, bleek dat zo’n 35 procent zijn zinnen op de iPhone had gezet en het percentage twijfelaars kwam daarmee uit op ongeveer tien procent.

Ook ten opzichte van andere merken doet Apple het bijzonder goed volgens het onderzoek. De interesse in een iPhone is twee keer groter dan andere merken zoals RIM, Palm, Nokia, HTC en andere. Na Apple geven 23 procent van de ondervraagden aan dat zij interesse hebben in een BlackBerry-toestel van RIM. Palm kreeg de interesse van drie procent van de ondervraagden en het groepje HTC, Nokia en Samsung ontvingen allemaal interesse van twee procent van de ondervraagden. Motorola moest het doen met slechts één procent.

In het onderzoek komt ook naar voren wat de bepalende factoren zijn voor de ondervraagden om een iPhone 3G aan te schaffen. Niet geheel onverwacht vormt de lagere prijs de hoofdreden voor mensen om een iPhone 3G aan te schaffen. Tweederde van de ondervraagden ziet de prijs als de doorslaggevende reden om het toestel in huis te halen. Naast de prijs speelt voor 63 procent ook de 3G-functionaliteit een grote rol bij de aankoop van de iPhone 3G.

Daarnaast geeft 47 procent aan dat ook de GPS-functie van de iPhone 3G een reden vormt waarom zij het toestel aan willen schaffen. Nog eens 25 procent noemt de enterprisefuncties en 20 procent noemt de ondersteuning voor nieuwe programma’s als een reden voor de aanschaf van het toestel.

Analist Mike Abramsky van RBC geeft aan heel positief te zijn over deze uitkomsten. Volgens hem is de toename in interesse voor Apples smartphone de grootste van alle consumententelefoons sinds RBC Capital Market daar sinds 2003 onderzoek naar doet.

Hij is er tevens van overtuigd dat Apple zonder enige grote moeite aan het eind van 2008 ruim veertien miljoen iPhones verkocht heeft. Hij gooit er zelfs nog een schepje bovenop door te stellen dat dat aantal in 2009 gestegen zal zijn naar ruim 24 miljoen.