1 min

Tags in dit artikel

,

Medewerkers van Google hebben een tool ontwikkeld waarmee webontwikkelaars kunnen zien, welk deel van hun webpagina’s buiten het zicht van een gebruiker vallen.

De aanleiding van dit project was dat een groot deel van de bezoekers die op de Google Earth-pagina zaten niet overgingen naar het downloaden, hoewel de download-button toch niet was te missen.


Na analyse bleek dat het wel mogelijk was, doordat niet alle websurfers er voor kiezen, om hun hele scherm te gebruiken voor hun browservensters. Hierdoor kon 10 procent van de bezoekers op de Google Earth-pagina de download-button niet zien zonder naar rechts te scrollen.

Uit de analyse bleek dat de download-buttons onder aan de pagina veel minder snel worden opgemerkt, ondanks dat websurfers er wel op zijn verdacht dat het daar kan staan.

Google heeft hun bevindingen in een tool gebouwd waarmee iedereen zijn website kan testen. Met de tool wordt er een overlay aangeboden waarop te zien is hoe groot de browservensters zijn die bezoekers aan google.com de laatste tijd gehanteerd hebben. Onder deze overlay is je eigen webpagina te zien, waardoor je een goed beeld krijgt.

De browsersize-tool is hier te vinden.