De internetbrowser van Google, Chrome, is hard bezig om Europa te veroveren. Uit de meest recente gegevens van statistiekenverzamelaar Statcounter blijkt dat de browser een flinke opmars heeft doorgemaakt het afgelopen jaar. Op dit moment is Chrome nog de derde browser van Europa na Firefox, maar in sommige landen heeft Chrome de tweede plaats al weten te bemachtigen.

De browser met het grootste marktaandeel is nog steeds Internet Explorer, de grote vraag is echter hoelang nog. De laatste jaren is het marktaandeel van Internet Explorer alleen maar verder weggezakt. Ook met de komst van Internet Explorer 9 lijkt deze dalende lijn niet te zijn omgebogen. Zowel Firefox als Chrome groeien ten koste van Internet Explorer.

Chrome is echter de browser die het hardste groeit en ook marktaandeel van Firefox weet af te pakken. In Spanje, Italië en Nederland zit Chrome echt op de hielen van Firefox en lijkt het een kwestie van tijd te zijn voordat Chrome meer gebruikers heeft dan Firefox in die landen. In het Verenigd Koinkrijk is Chrome inmiddels Firefox voorbij en is Chrome de tweede browser achter Internet Explorer.

Een jaar geleden had Chrome pas 10 procent marktaandeel in Europa, inmiddels is Chrome in heel Europa goed voor 20,9 procent van de markt. Firefox is tweede met 34,2 procent en Internet Explorer leidt met 35,1 procent. De kans is dus zeer groot dat Microsoft de eerste plek dit jaar nog moet inleveren in Europa.

In Duitsland weet Chrome maar geen voet aan de grond te krijgen daar is Firefox de meest dominante browser. Firefox heeft daar 54,6 procent van de markt in handen, gevolgd door Internet Explorer met 25,6 procent en daarna Chrome met slechts 10,6 procent. Het aandeel Internet Explorer daalde in Duitsland het afgelopen jaar maar met 6 procent.