2min

Tags in dit artikel

, , ,

Hoe ongekend populair de iPhone 4S onder consumenten ook is, steeds meer gebruikers klagen over het toestel. Volgens de laatste klachtenregen op het forum van Apple beklagen gebruikers zich over ruis, gekraak of echo als ze aan het telefoneren zijn met hun vrienden of familie.

Als we alle geuite klachten over de iPhone 4S onder elkaar zetten, zou je bijna gaan vermoeden dat het nieuwste toestel van Apple met de hand op de knip is ontwikkeld. Op het forum van Apple klagen steeds meer gebruikers over audioproblemen tijdens telefoongesprekken. Zo zou de persoon aan de andere kant van de lijn soms moeilijk te verstaan zijn doordat er steeds een soort ruis ("fuzz and cracling") en echo te horen is. Andere iPhone 4S-gebruikers klagen over het ontbreken van geluid bij uitgaande gesprekken.

In plaats van meteen de schuld bij Apple in de schoenen te schuiven, vragen consumenten zich af of dit aan hun provider ligt. Maar wie de comments globaal doorleest merkt al snel dat deze problemen zich bij meerdere providers voordoen, alsook in landen buiten de VS zoals Frankrijk en Duitsland. Het is dus aannemelijk dat het een hardware- of softwarematig probleem betreft dat zich bij alle iPhone 4S-toestellen voordoet.

Sommigen suggereren dat de basebandchip de grote boosdoener is. De iPhone 4 bevat een Infineon-basebandchip, in de nieuwe iPhone 4S is een chip van Qualcomm verwerkt.

Het is niet de eerste keer dat gebruikers massaal klagen over de iPhone 4S. Half oktober werd duidelijk dat het nieuwe toestel niet goed beveiligd is. Kwaadwillenden kunnen in theorie de iPhone 4S van een ander bedienen met de spraakfunctie Siri, ook als het toestel op slot staat. Gelukkig is dit probleem eenvoudig te verhelpen door een simpele aanpassing in de instellingen.

Een dag later kwamen er nog meer mankementen aan het licht. Zo zou het scherm een ‘gelige’ kleur bevatten en zijn andere kleuren valer dan op de iPhone 4. Daarnaast zou Siri ook moeite hebben met accenten en regelmatig contact verliezen met de servers, waardoor het softwareprogramma dus geen antwoord kan geven op de vragen van gebruikers.

Ten slotte klaagden veel gebruikers over batterijproblemen. Doordat er allerlei applicaties op de achtergrond draaien zou het toestel in sommige gevallen slechts enkele uren meegaan, ook bij niet-actief gebruik. In tegenstelling tot de andere problemen erkende Apple al vrij snel de problemen met de batterij. Het elektronicabedrijf was op een aantal bugs gestuit die verantwoordelijk zijn voor de batterijproblemen bij sommige gebruikers.

Apple heeft tot op heden nog niet gereageerd op de laatste stortvloed aan klachten.

De iPhone 4, de voorganger van de 4S, kampte met antenneproblemen. Door het toestel op een bepaalde manier vast te pakken kon de ontvangst worden gestoord. Aanvankelijk zei Steve Jobs dat gebruikers hun telefoon verkeerd vasthielden, maar al snel gaf het bedrijf de problemen toe. Ontevreden klanten mochten hun toestel inleveren of gratis een rubber hoesje ophalen die de problemen zouden verhelpen.