Uit een onderzoek van UBM TechInsights is gebleken dat de productiekosten van de nieuwe iPad bij lancering aanzienlijk hoger liggen dan die van de originale iPad en zijn opvolger. De berekening van UBM TechInsights is echter enkel gebaseerd op de kosten van de hardware. Kosten voor arbeid, marketing en transport zijn niet meegenomen in de vergelijking.

UBM TechInsights maakte haar berekening enkel op basis van de kosten van de verschillende onderdelen van de nieuwe iPad. Het gaat hier om een schatting, deze kan later nog enigszins bijgesteld worden, maar dat zal geen drastisch ander beeld opleveren. Uiteindelijk kwam het bedrijf op een kostprijs van zo’n 310 dollar uit, terwijl de originele iPad en iPad 2 respectievelijk 271 en 276 dollar kosten om te produceren. Het gaat in alle gevallen om de 16 GB-modellen met GPS en mobiel internet van de populaire tablet.

De hogere kosten voor de nieuwe iPad zijn voor het grootste deel te herleiden tot vier onderdelen. So is het Retina-scherm 12 dollar duurder, de LTE-modem en grotere accu kosten beide 7 dollar extra en de A5X-processor kost per stuk 8 dollar meer dan het origineel.

Apple rekent het verschil in productiekosten niet door in de prijs. De nieuwe iPad kost immers even veel als zijn voorgangers bij introductie. Het is dus aannemelijk dat Apple een deel van haar winst inlevert per verkochte iPad.