Facebook is hard aan het werk om mobiele advertenties relevanter te maken voor haar gebruikers. Het sociale netwerk wil bedrijven de mogelijkheid geven om realtime data over de locatie van de gebruikers in te kunnen zien. Op het eerste oog lijkt een nieuwe privacy-rechtszaak geen ondenkbaar gevolg te zijn.

Het aanbieden van een locatie-gebaseerd product kan voor adverteerders echter erg interessant zijn. Het isoleren van het moment voordat een consument een aanschaf doet, is voor adverteerders een sleutel tot succes. Een op locatie gebaseerde dienst zou hierbij een grote hulp kunnen vormen. Adverteerders kunnen immers vaststellen waar en wanneer consumenten aan het winkelen zijn, waarna relevante informatie kan worden voorgeschoteld. Facebook biedt momenteel al een alternatief in de vorm van Check-In, een op Foursquare lijkende dienst waarbij gebruikers aan kunnen geven op welke locatie zij zich bevinden.

Facebook maakte vorige maand bekend dat het sociale netwerk nog niet zo veel verdient aan mobiele gebruikers, doordat er weinig manieren zijn om advertenties voor te schotelen. Mobiele advertenties zijn momenteel goed voor een vijfde van Facebooks inkomsten van desktopadvertenties. Het bedrijf stelde destijds dat het dan ook nog niet bewezen is dat het hier succesvol in zou kunnen zijn, waarmee het zichzelf in een eerlijke, maar kwetsbare positie maneuvreert.