Mailbox, een iPhone-applicatie voor Gmail van de zoon van Apple-topman Eddy Cue, is nu te verkrijgen. Met verschillende innovatieve functies zet de nu al overbevolkte app stappen in de manier waarop gebruikers met e-mail omgaan. Getting Things Done is het credo, maar met meer dan 500.000 wachtenden voor u is het uitstellen van de installatie geen doodzonde.

Maar wat maakt de Mailbox-app zo belachelijk populair? Naast de hype heeft de applicatie ook een setje handige functies dat het gebruik van e-mail een stuk eenvoudiger en efficiënter maakt, allemaal in het kader van de term ‘GTD’: Getting Things Done.

Je inbox verandert in een soort chatroom. Het programma klapt e-mails in en plaatst gesprekken in een soort tekstballon voor het overzicht. Je kunt mails rangschikken qua prioriteit en in plaats van drie of vier keer te moeten drukken en wachten, werkt Mailbox met een snel veegsysteem. Mailbox erkent e-mailberichten als taken in berichten, de app kiest dan ook voor een to-do lijst benadering.

Een snooze-functie helpt je inbox te organiseren. Mails kunnen ingesteld worden om op een bepaald tijdstip of dagdeel terug te komen en worden zo uit het overzicht gehaald. Ook zou de app sneller zijn dan Gmail’s officiële iOS-app en de standaard mail-app van de iPhone, doordat het niet constant opnieuw verbinding zoekt met de server.

Als kers op de taart krijg je een kleine beloning als je het lijstje hebt afgewerkt. Zodra al je mail weg is, springt een bericht in beeld dat je klaar bent voor vandaag, vergezeld door een rustgevend plaatje, willekeurig geselecteerd uit het aanbod van Instagram. Mailbox maakt GTD de moeite waard.

Vergeleken met concurrenten heeft de app ook een aantal hekelpunten voor overstappers. Zo kunnen gebruikers geen labels gebruiken, omdat het volgens Mailbox contraproductief werkt. Ook reacties blokkeren met de ‘mute’-functie is geen optie binnen de app. Verder is het selecteren van meerdere mails en berichten markeren als spam onmogelijk. Tot slot werkt de scraping engine die mails inkort en verkleint niet altijd goed, omdat verschillende clients met andere formats werken.

Orchestra, de maker van Mailbox, zegt te blijven werken aan de app. De capaciteit gaat groeien en iedereen zal uiteindelijk gebruik kunnen maken van Mailbox en ook de scraping engine zou beter gaan werken. In de toekomst hoopt Orchestra mails te kunnen sorteren op relevantie en inhoud, waardoor bijvoorbeeld een tracking-mail van Post-NL er anders uitziet dan een gesprek tussen vrienden.

Enthousiastelingen noemen Mailbox een revolutie in e-mail. Door beter te kijken naar hoe mensen mail gebruiken probeert Orchestra gebruikers te ondersteunen met de applicatie, door te sturen op het effectief afhandelen van e-mails. Je kan Mailbox downloaden via de App Store. Na installatie mag je achteraan in de wachtrij aansluiten. Ver achteraan.