2min

De WSJ weet vandaag te melden dat de HTC One is uitgesteld omdat de leverancers van HTC het bedrijf wantrouwen. Ze zien HTC niet langer als een zogenaamd Tier one-bedrijf, wat betekent dat het bedrijf niet meer tot de top van de markt behoort volgens hen. De leveranciers hechten meer waarde aan hun relatie met bijvoorbeeld Apple en Samsung.

HTC heeft het afgelopen jaar veel marktaandeel moeten inleveren en heeft duidelijk last van de stevige concurrentie van partijen zoals Apple en Samsung. Ook andere merken als Sony en Huawei zijn bezig aan een flinke opmars, wat ook deels ten koste gaat van HTC. Voor HTC heeft dit tot gevolg dat de relatie met de leveranciers van componenten onder druk komt te staan.

Een topman van HTC laat aan de WSJ weten: "HTC heeft moeite om de relatie met leveranciers van componenten goed te houden, doordat het afgelopen jaar geregeld en vrij drastisch de prognoses voor orders naar beneden moest worden bijgesteld. HTC heeft moeite met het verkrijgen van voldoende camera-componenten, omdat het niet langer een tier-one klant is."

Doordat de smartphonemarkt nog steeds in opkomst is en in verschillende landen explosief groeit, is de vraag naar componenten in veel gevallen hoger dan het aanbod. Leveranciers worden hierdoor gedwongen om keuzes te maken aan wie ze wel en niet leveren of welk bedrijf hierbij prioriteit krijgt. Een relatie met een bedrijf als Apple of Samsung heeft voor producenten meer waarde dan met een bedrijf als HTC, vanwege het simpele feit dat de twee eerder genoemde veel meer componenten bestellen dan een kleiner bedrijf als HTC en dus meer geld in het laatje brengen.

Ook andere bedrijven zijn inmiddels op het punt gekomen of zijn dicht bij het punt, dat ze meer onderdelen dan HTC willen inkopen, waardoor HTC uiteindelijk steeds minder belangrijk wordt voor leveranciers. Zowel Sony als Huawei verkochten in het vierde kwartaal meer smartphones als HTC en zijn bezig aan een stevige opmars. In het buitenland zijn ook bedrijven als Lenovo en ZTE bezig met een opmars.

Tot slot zijn er nog concurrenten zoals Nokia en BlackBerry, die weliswaar veel hebben verloren, maar nog steeds aan hun comeback werken, net als HTC. Recent is er ook een blog op Techzine verschenen over de huidige smartphone-oorlog. Verschillende fabrikanten hebben zich namelijk ten doele gesteld om marktleider te worden, of in ieder geval nog dit jaar de derde plek in te nemen, achter Samsung en Apple.