2min

Tags in dit artikel

, ,

Uit nieuwe cijfers van GfK blijkt dat steeds meer Nederlanders kiezen voor smartphones met een schermgrootte van 4 tot 4,5 inch. Schermen van 5 tot 5,5 inch zijn echter wel zeer sterk in opkomst. De cijfers beslaan januari tot en met april van 2014.

46 procent van de kopers ging in de eerste vier maanden dit jaar voor een smartphone met een scherm van 4 tot 4,5 inch. Dat is 8 procent meer dan dezelfde periode een jaar eerder. Alle categorieën waarbij de schermgrootte kleiner was, maakten een daling door. Bij de categorie 3,5 tot 4 inch was de daling het grootst: 13 procent.

Over het algemeen is er een duidelijk trend zichtbaar: consumenten willen grotere schermen. Opvallend is dan echter wel dat de categorie 4,5 tot 5 inch iets kromp, van 16 naar 14 procent. Dat zal over een jaar mogelijk heel anders zijn, aangezien Apple de iPhone 6 hoogstwaarschijnlijk van een scherm van 4,7 inch voorziet, er komt vrijwel zeker ook een model met een schermgrootte van 5,5 inch.

De categorie 5 tot 5,5 inch won met 14 procent juist aanzienlijk, vrijwel alle topmodellen bivakkeren in deze categorie. 18 procent van de kopers ging voor deze categorie en daarmee is het de op één na grootste. Het aandeel van schermen boven de 5,5 inch bleef met 3 procent gelijk aan een jaar eerder.

Schermgrootte Percentage 2013 Percentage 2014
2,0 – 3,0 inch 4% 1%
3,0 – 3,5 inch 13% 6%
3,5 – 4 inch 25% 12%
4 – 4,5 inch 38% 46%
4,5 – 5 inch 16% 14%
5 – 5,5 inch 2% 18%
5,5 – 7 inch 3% 3%