Google heeft de slimme bril Google Glass ontworpen om niet afleidend te werken, maar in de praktijk pakt het niet zo uit. Het gebruik van Google Glass is in het verkeer net zo gevaarlijk als sms’en met een smartphone. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Florida.

Ben Sawyer van de Universiteit van Florida vertelt dat de reactietijd van bestuurders flink omlaag gaat als ze gebruik maken van Google Glass. Dat is niet anders dan bij het gebruik van een smartphone. "We hebben in reactietijd geen statistisch verschil gevonden tussen het gebruik van Google Glass en smartphones."

Tijdens de test werd gebruikers verzocht om via Glass of een smartphone een bericht te versturen over een rekenkundig probleem, terwijl ze in een simulator aan het rijden waren. Gedurende de test zou een auto voor de proefpersoon plots op de rem gaan staan, met alle digitale gevolgen van dien.

Uit het onderzoek bleek tussen Google Glass en smartphones dus geen meetbaar verschil in reactietijd te zijn. Wel herstelden gebruikers van Glass sneller na het bijna-ongeluk omdat ze hun ogen dan weer op de weg hebben.

Google en Google Glass-aanhangers beweren volgens Sawyer ten onrechte dat de slimme bril minder afleidend werkt bij het tonen van informatie, de ogen van de gebruiker kunnen immers op de weg gericht blijven. "Kijken houdt niet in dat je ook ziet, omdat je in je hoofd met andere dingen bezig bent."

In een reactie laat een woordvoerder van Google weten dat Google Glass niet is ontworpen om de gebruiker af te leiden. Het gebruik van Glass moet echter altijd verantwoordelijk en op legale wijze gebeuren om de veiligheid van de gebruiker zelf en de mensen om hem of haar heen te bewaren.