Carl Pei, een mede-oprichter van OnePlus heeft in een interview aangegeven dat er nu meer dan 500.000 exemplaren van de OnePlus One verkocht zijn. In vergelijking met andere fabrikanten is de verkoop daarmee nog niet indrukwekkend te noemen.

OnePlus verkoopt de One (review) vooralsnog vrijwel exclusief via een systeem waarbij geïnteresseerden uitgenodigd worden om het toestel aan te schaffen. De smartphones zijn niet in fysieke winkels te vinden en het verkrijgen van een uitnodiging is niet eenvoudig. Daarmee wordt het product gehyped, maar verloopt de verkoop natuurlijk stroef.

Onlangs organiseerde OnePlus een kortdurende vrije verkoop waarbij de servers overbelast raakten door de vele geïnteresseerden. Op 17 november vindt weer zo’n moment plaats, het is onduidelijk wanneer het systeem met uitnodigingen definitief wordt uitgezwaaid.

OnePlus is van plan om voor de jaarwisseling de verkoopcijfers over de mijlpaal van 1 miljoen stuks te tillen. Momenteel wordt alleen de variant met 64GB geproduceerd, deze kost 299 euro. Er is ook een 16GB-versie, deze kost 269 euro, maar of deze in de toekomst weer in productie gaat is onduidelijk.

$ 300 aan marketing besteed

Een saillant detail is dat OnePlus slechts 300 dollar aan marketing heeft besteed, tegenover miljarden die sommige fabrikanten elk kwartaal over de balk smijten. OnePlus is van mening dat het voldoende bereik heeft door zich te bedienen van mond-tot-mond-reclame.

Volgens Pei wordt elk toestel met een minieme winst verkocht. De accessoires zouden meer winst opleveren, maar of OnePlus winstgevend is wordt niet duidelijk.