Het Chinese bedrijf OnePlus heeft in 2014 bijna 1 miljoen smartphones weten te verkopen. Begin november stond de teller nog op de helft, wat betekent dat het bedrijf in de laatste twee maanden een flinke inhaalslag heeft gemaakt.

In vergelijking met partijen als Apple, LG en Samsung is OnePlus nog maar een kleine vis, maar toch zou je het bedrijf kunnen bestempelen als de verrassing van 2014. OnePlus slaagde erin om met de One (review) een high-end toestel met een zeer aantrekkelijk prijskaartje op de markt te zetten.

Het lastige aan de OnePlus One was -en is nog steeds- dat de smartphone niet zomaar in de winkel te vinden is. Ook kan je de telefoon online niet zonder belemmeringen bestellen. Dit zorgde voor een schaarste, maar het heeft OnePlus ongetwijfeld ook veel media-aandacht opgeleverd.

Ondanks die belemmering zijn er volgens mede-oprichter Carl Pei in 2014 toch bijna 1 miljoen exemplaren van de OnePlus One verkocht. Daarmee komt OnePlus tegemoet aan de eigen verwachtingen. Pei gaf in november nog aan dat er 500.000 exemplaren verkocht zijn en dat het doel voor 2014 het dubbele aantal was.

De opvolger van de OnePlus One zal overigens nog wel even op zich laten wachten, deze wordt in het tweede of derde kwartaal van dit jaar uitgebracht. OnePlus richt bij de ontwikkeling van een ander (derde) toestel naar eigen zeggen op een ander soort publiek.