1 min

Mozilla heeft overeenkomsten gesloten met adverteerders en begint in 25 landen met het tonen van advertenties in de browser. De advertenties worden getoond in de "Enhanced Tiles"-weergave. Deze weergave verschijnt standaard wanneer je een nieuw tabblad opent. Gebruikers die geen advertenties willen moeten deze weergave uitschakelen en kiezen voor de klassieke weergave.

Mozilla heeft gekozen om een extra verdienmodel in te voeren en dat zijn advertenties in de browser geworden. Het bedrijf heeft in CVS Health en Booking.com de eerste adverteerders gevonden. Booking.com gaat in 25 landen adverteren in de Firefox-browser, waaronder in Nederland en België. De advertenties verschijnen vanaf Firefox-versie 34.

Mozilla heeft aangegeven dat het geen tracking zal toepassen en geen persoonlijke gegevens zal verzamelen. Ook worden advertenties voor medicijnen, alcohol en goksites niet toegestaan. Via de tegels worden wel anoniem gebruikersgegevens verzameld door de adverteerders.

Op dit moment is Mozilla volledig afhankelijk van Google, dat bedrijf betaald Mozilla voor elke bezoeker die ze doorsturen naar de zoekmachine van het bedrijf. Iets wat flink kan aantikken met honderden miljoenen gebruikers. Dat contract met Google loopt echter binnenkort af en hoewel Mozilla alweer in gesprek is met Google over het verlengen hiervan kiest het alvast voor een extra verdienmodel. Of Google de overeenkomst gaat verlengen is nog niet duidelijk, mocht dat niet gebeuren dan is de kans groot dat Microsoft of Yahoo de plek van Google in gaan nemen.