Gisterenavond heeft Apple de ontwikkelsoftware voor de Apple Watch uitgebracht. Met WatchKit kunnen ontwikkelaars alvast aan de slag met de ontwikkeling van applicaties voor de wearable. Ook worden nog enkele details over het kleinood bekend.

Met WatchKit biedt Apple software aan om losse applicaties te maken voor de Apple Watch. Hoewel ontwikkelaars nog niet over het horloge beschikken is het middels emulatie alvast mogelijk om applicaties te testen. De wearable staat op de planning voor begin 2015, in de Verenigde Staten althans.

Ontwikkelaars kunnen op drie manieren samenwerken met de Apple Watch. Allereerst is er de losstaande app, met een eigen interface en functies, als tweede kan een Glance-scherm worden gemaakt, waarop beknopte informatie zoals nieuws, het weer of de stand bij een wedstrijd kan worden weergegeven. De derde optie is een interactieve notificatie, voornamelijk bedoeld voor interactie met een app op de gekoppelde iPhone om bijvoorbeeld snel op een bericht te reageren.


De losstaande app kan al wel ontwikkeld worden, maar zal bij de lancering van de Apple Watch nog niet beschikbaar zijn voor gebruikers. Dat moet later in 2015 wel het geval zijn. In eerste instantie moeten ontwikkelaars het dus doen met extensies van iPhone-apps die ook niet werken zonder dat de iPhone in de buurt is.

Apps krijgen ook ondersteuning voor zaken als AirPlay en Handoff. Met AirPlay kunnen muziek en video’s eenvoudig worden weergegeven op een ander apparaat zoals de Apple TV. Met Handoff is het mogelijk om de status van een app over te dragen aan een ander apparaat.

Apple brengt de Apple Watch in twee formaten uit, met schermen van 1,5 en 1,65 inch. Vooralsnog was niet duidelijk wat voor resolutie het AMOLED-scherm zou hebben, maar dat is uit de SDK af te leiden. Het scherm van 1,5 inch toont 272 bij 340 pixels, het scherm van 1,65 inch toont 312 bij 390 pixels. Het verschil in resolutie is een extra complicatie voor ontwikkelaars omdat zij hun grafische elementen op twee formaten moeten ontwerpen.

Wel merkt Apple op dat de interface van de Apple Watch responsief is, waarbij gelijk een voorzetje voor andere schermformaten wordt gegeven: "In tegenstelling tot iOS, waar elementen actief geplaatst moeten worden, worden objecten met WatchKit vanaf linksboven op het scherm geplaatst en de beschikbare ruimte wordt opgevuld."