3min

Tele2 heeft laten weten dat het bijna klaar is met het opbouwen van het eigen 4G-netwerk. Binnenkort zal Tele2 dan ook nieuwe abonnementen gaan introduceren die optimaal gebruik maken van dit nieuwe netwerk. De strategie van Tele2 is duidelijk; Nederlanders verzuipen in data. Het lijkt erop dat Tele2 de markt gaat openbreken en een prijzenoorlog gaat beginnen.

Nederland kende op de hoogtijdagen maar liefst vijf mobiele netwerken en flinke concurrentie, maar sinds 2007 zijn er in Nederland slechts drie telecomproviders met een eigen netwerk; KPN, T-Mobile en Vodafone. Deze drie partijen hebben de markt verdeeld en weten eigenlijk niet meer wat concurrentie is.

Al jaren neigt de Nederlandse telecomsector naar naar kartelvorming dan gezonde concurrentie maar zolang je het niet kan bewijzen mag je dat ook niet uitspreken, dus dat doe ik dan ook maar niet. Feit is wel dat de prijzen voor een mobiel abonnement in Nederland veel duurder zijn dan in veel andere landen, Nederland is nog niet het duurste land in Europa maar heel veel scheelt het niet.

Na 8 jaar lijkt er eindelijk een grote verandering op komst in de Nederlandse telecommarkt, want we krijgen weer een vierde provider met een eigen netwerk. Het Zweedse Tele2 is al ruim een jaar bezig met het bouwen van zijn eigen 4G-netwerk en is daarmee bijna klaar. Gelukkig voor ons Nederlanders is Tele2 een prijsvechter en concurreert het bedrijf vooral op prijs, binnenkort introduceert Tele2 nieuwe 4G-abonnementen en kondigt het een telecomrevolutie aan.

Tele2 heeft nog geen details bekendgemaakt maar het wil Nederlanders verdrinken in data. Dat betekent waarschijnlijk dat Tele2 dezelfde strategie als in Zweden gaat hanteren en dat betekent hele grote databundels tegen aantrekkelijke prijzen. Bij bestaande providers zal het een uitdaging worden om het aanbod van Tele2 te matchen en aan klanten uit te leggen dat het nu wel ineens goedkoper kan. Tele2 gaat de "niet bestaande" kartelvorming in Nederland dan eindelijk doorbreken. Het resultaat is waarschijnlijk een prijzenoorlog want Tele2 wil zoveel mogelijk klanten wegkapen bij de gevestigde orde en die willen dat niet laten gebeuren dus ook zij zullen hun prijzen moeten aanpassen.

Als we de abonnementen van Tele2 in Zweden doorrekenen naar euro’s dan komen we uit op enkele scherpe abonnementen. Tele2 biedt in Zweden abonnementen aan met onbeperkt bellen en sms’en, net zoals Tele2 nu al in Nederland doet en daarbovenop komt vervolgens een databundel. Dat resulteert in ongeveer het volgende aanbod:

  • Onbeperkt bellen, sms’en en een 5GB databundel voor 26 euro per maand;
  • Onbeperkt bellen, sms’en en een 20GB databundel voor 31 euro per maand;
  • Onbeperkt bellen, sms’en en een 50GB databundel voor 42 euro per maand;
  • Onbeperkt bellen, sms’en en een 100GB databundel voor 58 euro per maand.

Tel daarbij op dat de sim-only abonnementen bij Tele2 per maand opzegbaar zijn en je er geen 12 of 24 maanden aan vast zit. We kunnen grofweg stellen dat het aanbod van Tele2 ongeveer vier keer zo goed is als dat van de andere providers. Zou het al dun in de broek lopen bij de managers van KPN, T-Mobile en Vodafone?

"We plannen een datarevolutie, we willen dat mensen in Nederland zichzelf kunnen verdrinken in data."

Goed, vooralsnog moeten we nog een slag om de arm houden want heeft Tele2 nog geen prijzen en bundels bekendgemaakt en is dit een puur hypothetische schatting op basis van het Zweedse aanbod. Maar Tele zegt zelf: "We plannen een datarevolutie, we willen dat mensen in Nederland zichzelf kunnen verdrinken in data.". Wij gaan er vanuit dat Tele2 minimaal het bovenstaande gaat presenteren, misschien wordt het aanbod zelfs nog wel iets scherper.

Ik zit zelf momenteel nog bij een provider van de gevestigde orde, maar als Tele2 zo scherp gaat inzetten ben ik de eerste die overstapt.

Tele2 van virtueel naar eigen netwerk

Tele2 is inmiddels al enkele jaren actief in Nederland als telecomprovider maar nooit met een eigen netwerk. Tele2 koopt op dit moment nog steeds 2G- en 3G-netwerkcapaciteit in bij T-Mobile. Dat zal het bedrijf ook blijven doen voor deze netwerktechnologieën, maar het doel is om alle klanten zo snel mogelijk op het 4G-netwerk te krijgen.