2min

Deutsche Telecom zou het bestuur van T-Mobile Nederland de opdracht hebben gegeven om de prijzen te verlagen en agressiever de markt te benaderen om meer nieuwe klanten binnen te halen. Het doel van het moederbedrijf is om het klantenbestand te laten groeien zodat de marktwaarde van de Nederlandse dochter toeneemt.

Deutsche Telecom heeft het afgelopen jaar geprobeerd om T-Mobile Nederland te verkopen, het moederbedrijf heeft meer liquide middelen nodig maar de beoogde verkoopprijs werd niet geboden. Geen enkele potentiële koper was bereid om de vraagprijs van 3 miljard euro te betalen. Twee investeringsmaatschappijen zouden afzonderlijk van elkaar maximaal 2,5 miljard euro willen betalen. Voor Deutsche Telekom was dat bedrag te laag en reden om T-Mobile Nederland weer uit de etalage te halen.

Door T-Moble Nederland te laten groeien en meer marktaandeel te pakken hoopt Deutsche Telekom waarschijnlijk in de toekomst wel de beoogde vraagprijs te kunnen halen. T-Mobile had de afgelopen jaren te maken met een teruglopend klantenaantal, in provider die groeit toont op papier al veel meer potentie.

De grote vraag is nu of het Nederlandse bestuur van T-Mobile dit beleid gaat uitvoeren, op dit moment zet T-Mobile vooral in op netwerkkwaliteit in zijn marketingcampagnes, aangezien het bedrijf een compleet nieuw mobiel netwerk heeft gebouwd in Nederland. Volgens Bloomberg wordt er intern nog gesproken over de te volgen strategie en moet de definitieve knoop nog worden doorgehakt.

Op dit moment is Tele2 de prijsvechter op de Nederlandse markt, mocht T-Mobile voor eenzelfde strategie kiezen dan zal Tele2 mogelijk volgen met een antwoord. Voor de consument is het in elk geval goed nieuws, die kunnen alleen maar winnen van dit soort strategieën.