2min

In de Verenigde Staten is het al realiteit, maar het lijkt nu ook snel naar Europa te komen. Samsung wil, om extra geld te kunnen verdienen, advertenties laten zien op zijn smart-tv’s. Dat is in de VS al een succes en zou nu volgens de The Wall Street Journal ook naar Europa komen.

Samsung verkoopt jaarlijks zo’n 50 miljoen televisies en heeft daarmee een groot deel van de televisiemarkt in handen. Het vertonen van advertenties in de smart-hub zou dan geen slecht idee zijn: het potentiële bereik is groter dan dat van menig televisiezender.

Volgens de The Wall Street Journal zouden de advertenties in de smart-hub vertoond worden als blokjes naast reguliere apps. Indien een televisiekijker dan op de advertentie klikt, zou er interactie plaats moeten vinden. Zo zou er een quiz of trailer van de adverteerder getoond kunnen worden.

Heel populair is de beslissing van Samsung overigens niet, veel mensen schijnen het vooral vervelend te vinden om nadat ze al een televisie hebben aangeschaft, daar ook een advertentiepakket bij te krijgen. Toch lijkt het nodig te zijn voor het bedrijf om winst te blijven maken.

De marges op televisies zijn kleiner dan ooit. Er wordt nog maar zo’n drie tot vijf procent winst gemaakt op de verkoop van een toestel en daarnaast is de markt flink gekrompen. Afgezien van het feit dat Samsung dit als plan zou hebben, is het nog lang niet zeker of de advertenties er komen. De kans is groot dat privacywaakhonden zich niet in de keuze kunnen vinden.