2min

Atlassian Intelligence brengt generatieve AI naar flink wat Atlassian-tools. Onder andere Jira, Jira Service Management, Confluence, Trello en Bitbucket krijgen beschikking over de generatieve AI.

Met Atlassian Intelligence, gebaseerd op eigen AI-modellen en GPT-4 van OpenAI, geeft de softwarespecialist bedrijven meer mogelijkheden tot (conversationele) toegang tot hun data en het verkrijgen van snelle inzichten (analytics).

De generatieve AI-capaciteit zorgt ook voor verbindingen tussen de verschillende Atlassian-producten, waardoor door de AI gegenereerde acties onderling kunnen worden opgevolgd. Hierdoor kunnen klanten dienstverlening en productiviteit verbeteren en versnellen, zo is de achterliggende gedachte.

Meer productiviteit

Meer concreet biedt Atlassian Intelligence nu generatieve AI-functionaliteit in de editors van de verschillende Atlassian-producten. Denk aan het aanmaken van gebruikersverhalen in Jira-tickets, het aanpassen van de toon in Jira Service Management of het creëren van een startpunt voor een testplan in Confluence.

Een scherm dat laat zien hoe u Google Docs kunt gebruiken met Google Docs.

Ook genereert de nu overal doorgevoerde generatieve AI-technologie samenvattingen en maakt het binnenkort in Jira automatische acties mogelijk op basis van normale taal. In bèta komt ook het geven van AI-gegenereerde definities in Confluence, en deze feature komt binnenkort ook naar Jira en Jira Service Management.

Betere inzichten

Daarnaast biedt Atlassian Insights bedrijven nu snellere inzichten waarop zij actie kunnen ondernemen, onder andere met behulp van natural language interfaces. Deze interfaces laten gebruikers in normale taal complexe zoekvragen formuleren en bieden flexibele vraag- en antwoordervaringen uit de hele kennisomgeving van de betreffende bedrijven.

Nieuwe functionaliteit omvat onder andere de mogelijkheid om met normale taal complexe JQL-zoekopdrachten uit te voeren, evenals hetzelfde voor SQL-zoekvragen. In Atlassian Confluence is in bèta functionaliteit toegevoegd voor Q&A search. Ook is dit, eveneens in bèta, toegevoegd voor Atlassian Compass.

Met de komst van Atlassian Intelligence voor de virtuele agenten in Jira Service Management is functionaliteit toegevoegd waarmee beheerders met behulp van AI met slechts enkele prompt-woorden ‘request types’ kunnen aanmaken.

Een screenshot van een Facebook-pagina waarop een groep mensen te zien is.

Bitbucket-update

Tot slot verschijnt binnen Atlassian Intelligence ook een Bitbucket code reviewer. Deze feature zorgt ervoor dat de AI-technologie request diffs ophaalt en deze automatisch becommentarieert met voorgestelde veranderingen over syntax en code-conventies. Menselijke reviewers hoeven zich hierdoor alleen nog maar te richten op de meest kritieke veranderingen in de code.

Een overzicht van alle generatieve AI-integraties van Atlassian Intelligence in het Atlassian-productportfolio is hier te vinden.

Lees ook: Recent ontdekte Atlassian Confluence-kwetsbaarheid massaal misbruikt