Tien procent van de Nederlanders zegt de term RFID te kennen, nadat kort is uitgelegd wat RFID-technologie is en wat haar toepassingen zijn. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse Emerce RFID Monitor uitgevoerd door R&M Interactive onder 1073 Nederlanders. Emerce start per vandaag een weblog over de technologie en haar toepassingen op rfid.emerce.nl.
Radio frequency identification (RFID) is een technologie waarbij op afstand zogeheten `tags´ op pallets en dozen maar eventueel ook producten afgelezen kunnen worden. Deze chips identificeren het individuele voorwerp. Fabrikanten en retailers experimenteren reeds met de technologie in de toeleveringsketen. Op termijn kan de technologie in consumentenmarketing een rol gaan spelen.
In het onderzoek werden een aantal denkbare toepassingen aan de respondenten voorgelegd. Nederlanders zien veel voordelen van RFID bij het terugvinden van gestolen goederen (78% van de respondenten) en dalende prijzen als gevolg van lagere kosten in de logistieke keten (63%). Aankoopsuggesties op basis van eerdere aankopen ziet slechts 10% als een mogelijk voordeel.
Het onderzoek van R&M Interactive is vergelijkbaar met een recent Amerikaans onderzoek. Amerikanen zien veel meer voordeel in aankoopsuggesties dan Nederlanders (41%). Zowel Nederlanders (73%) als Amerikanen (67%) vinden het zorgwekkend dat er mogelijk een toename van DM-acties gaat plaatsvinden naar aanleiding van het koopgedrag.