3min

Tags in dit artikel

, , , ,

AT&T (voorheen Cingular) gaat de komende vijf jaar als enige de iPhone leveren, dat heeft het bedrijf bedongen bij Apple. Daarnaast mag Apple in die vijf jaar geen CDMA versie van de iPhone ontwikkelen. Concurrenten van de provider laten weten niet rouwig te zijn om de deal.

Wie in Amerika de komende vijf jaar een iPhone wil kopen zal in zee moeten gaan met AT&T. Zeker in een snel veranderende markt als die van mobiele telefoons lijkt dat een eeuwigheid. Behalve de exclusiviteit heeft AT&T echter ook bedongen dat Apple geen CDMA versie mag gaan maken in de komende vijf jaar. Gezien het feit dat AT&T’s concurrenten Verizon Wireless en Sprint beide CDMA diensten leveren, betekent dat iPhone en AT&T de komende vijf jaar twee handen op één buik zijn.

AT&T voelt zich niet verplicht om zich te verontschuldigen voor de harde aanpak. "Ik ben blij dat wij de iPhone ingelijfd hebben. Anderen zullen proberen om eenzelfde soort toestel te maken, maar de komende tijd zullen ze alleen bezig zijn met het inhalen van ons", aldus CEO Stan Sigman van AT&T. Volgens analisten is de harde aanpak van AT&T een logisch gevolg van de recente ontwikkelingen in de telefoonmarkt. Providers vechten om elkaars klanten, omdat het aantal extra klanten dat een provider elke maand binnenjaalt voor een groot deel de koers van de aandelen bepaalt.

Aangezien het grootste deel van de Amerikanen (78 procent) al een mobiele telefoon heeft, moeten de providers dus de gekste stunts uithalen om klanten van hun concurrenten af te pakken. AT&T claimt momenteel met 62,2 miljoen gebruikers de grootste te zijn, maar Verizon claimt dat ook, zij het op basis van haar omzet.

Toch was de marktwerking voor Verizon geen reden om de iPhone tegen elke prijs binnen te halen. De provider was samen met AT&T in de race om het exclusieve contract met Apple binnen te halen, maar haakte af. Volgens Verizon wilde Apple teveel controle hebben over de distributie, marketing en prijs van de iPhone. Het bedrijf heeft geen spijt de deal te hebben laten schieten, zo laat Verizon COO Denny Strigl weten. Hij denkt dat een telefoon zo goed is als het netwerk waar hij mee verbonden is en hij is van mening dat het netwerk van Verizon stukken beter is dan dat van AT&T. Hij verwacht dat de echte test voor de iPhone dan ook zal zijn welke ervaring hij de gebruiker biedt.

Overigens is dat voor Verizon geen reden om eens lekker achterover te leunen, zoals verwacht werkt het bedrijf aan een concurrent voor de iPhone. Strigl wil niet vertellen welke fabrikant deze telefoon maakt, maar verwacht het product rond het einde van de zomer te kunnen presenteren.
Tot dat moment blijft het echter moddergooien tussen de grote providers. In reclames prijzen de providers hun netwerk aan terwijl netwerken van de concurrent worden afgekraakt. Maar uiteindelijk is het aan de consument om te bepalen of de iPhone een succes wordt.