VMware Tanzu CloudHealth krijgt grootste update sinds lancering

VMware Tanzu CloudHealth krijgt grootste update sinds lancering

Broadcom heeft CloudHealth volledig aangepakt met AI-functies en een nieuwe gebruikersinterface. De cloud financieel management-tool krijgt natuurlijke taal-ondersteuning en automatische kostenoverzichten die FinOps toegankelijker moeten maken.

De update van CloudHealth is volgens Broadcom de grootste sinds de lancering van het platform in 2012. Centraal staan twee AI-features: Intelligent Assist en Smart Summary. Deze moeten de tijd verkorten die gebruikers nodig hebben om cloud-uitgaven te begrijpen en daarop te handelen.

Natuurlijke taal voor iedereen

Met Intelligent Assist kunnen gebruikers via natuurlijke taal vragen stellen aan het systeem. Voorbeelden zijn “toon alle niet-gebruikte instances” of “maak een rapport van maandelijkse Azure-kosten per servicetype”. Het systeem geeft antwoorden en genereert automatisch SQL-queries die gebruikers verder kunnen aanpassen.

“De klacht uit het verleden was dat CloudHealth rijk is aan data, conclusies en aanbevelingen, maar hoe krijg je daar snel toegang tot?”, zegt Purnima Padmanabhan, general manager van Broadcoms Tanzu-divisie.

Smart Summary pakt een andere uitdaging aan: begrijpen waarom cloud-rekeningen veranderen. De tool scant factuurgegevens en legt in Engels uit wat er veranderde, waarom het veranderde en hoe overschrijdingen op te lossen zijn tot op het niveau van eenheidsprijzen.

CloudHealth wil met de nieuwe interface de drempel verlagen voor niet-specialisten.

Tip: VMware Tanzu Platform 10 wil dat AI-apps zich helemaal thuis voelen