Broadcom verdedigt VMware-prijzen: klanten gebruiken bundel verkeerd

Broadcom verdedigt VMware-prijzen: klanten gebruiken bundel verkeerd

Broadcom stelt dat klanten onvoldoende gebruikmaken van de bundelcomponenten.

Veel VMware-gebruikers klagen dat de abonnementsbundels hen dwingen te betalen voor software die ze niet nodig hebben of willen gebruiken. De overgang van perpetual licenses naar subscription bundles zorgt voor weerstand in de markt. Kleinere en middelgrote organisaties melden dat hun kosten sinds de overname 8 tot 15 keer zijn gestegen.

Broadcom wijst klanten op voordelen

De kritiek op de kostenexplosie klopt niet wanneer je met klanten gaat zitten en hun situatie bespreekt, stelt Broadcom EMEA-CTO Joe Baguley tegenover The Register. “Initieel denken mensen misschien ‘alle prijzen zijn gestegen’, maar die 87 procent die bij ons is gebleven, heeft VCF gekozen als strategie voor de toekomst.”

Veel klanten die nu overstappen op VCF gebruikten voorheen maar delen van de bundel, ziet Baguley. Ze hadden bijvoorbeeld alleen vSphere en enkele automatiseringstools. Door over te stappen op VCF ontdekken ze mogelijkheden die ze voorheen niet hadden. Hij noemt configuratiebeheer, security management en kostenbeheer als voorbeelden.

De terugkoppeling die Baguley krijgt van klanten is consistent: “Dit is echt cool. Ik wist niet dat ik dit kon doen.”

VMware, nu eigendom van Broadcom, heeft afscheid genomen van het traditionele licentiemodel. Klanten kunnen geen individuele producten meer kopen met eeuwigdurende licenties. In plaats daarvan biedt het bedrijf abonnementsbundels zoals VMware Cloud Foundation (VCF), waarvan deze week versie 9 verscheen.

Tip: Licentiekosten 8 tot 15 keer hoger sinds VMware onder Broadcom valt