2min

Wellicht was het je al opgevallen dat bedrijven massaal het bel-me-niet register weten te omzeilen. Sinds het register is ingevoerd in oktober 2009 zijn bedrijven op creatieve manieren gegevens gaan verzamelen om de consument toch te kunnen bellen. Veel persoonlijke gegevens worden tegenwoordig online verzameld met spelletjes en prijsvragen.

Op veel websites zijn banners en links te vinden naar gratis producten of prijsvragen. Het enige wat je moet doen is je persoonlijke gegevens achter laten en je krijgt het product thuisgestuurd of je maakt kans op die geweldige iPad. In sommige gevallen mag je ook nog eerst een spelletje spelen, maar om te zien of je met jouw score ook wat gewonnen hebt, moet je wederom eerst je gegevens invullen. Ook ga je dan akkoord met de spel en de algemene voorwaarden.

In die laatste staat vaak vermeld dat de website in kwestie je gegevens mag doorverkopen aan derde partijen die je op hun beurt weer mogen e-mailen of bellen om je een geweldige aanbieding te doen. Gezien de consument de gegevens vrijwillig afgeeft zou dit niet in strijd zijn met het bel-me-niet register.

Inmiddels heeft de OPTA al zo’n 10.000 klachten ontvangen na de invoering van het register. Na analyse van deze klachten blijken vooral de internet, televisie en telefonie aanbieders, energiemaatschappijen, goede doelen, kranten en tijdschriften uitgevers en natuurlijk de loterijen de regels aan hun laars te lappen.

De OPTA heeft nu laten weten dat het bel-me-niet register alleen omzeild mag worden indien de consument nadrukkelijk en ondubbelzinnig verzoekt om contact met hen op te nemen.

Ook heeft de OPTA laten weten in 2010 met 48 onderzoeken te zijn gestart na overtreding van de telemarketingregels. Inmiddels hebben twee bedrijven ook daadwerkelijk en boete gekregen, welke bedrijven dit zijn en hoog de boete was werd niet bekend gemaakt. De maximale boete per overtreding kan maximaal 450.000 euro zijn.