Hardere aanpak misleidende SMS-diensten

Minister Verhagen heeft afgelopen maandag een nieuwe regeling gepubliceerd waardoor misleidende sms-diensten harder aangepakt kunnen worden. Hiermee wordt de consument beter beschermt tegen misleiding via sms-berichten die gratis lijken maar ondertussen erg duur zijn.

Door deze nieuwe regelgeving komt de consument veel sterker te staan. Zo kan de mobiele aanbieder niet zomaar de consument afsluiten om zo een betaling van ongewilde sms-diensten af te dwingen. Hiervoor moet de consument wel eerst een klacht in hebben gediend over de kosten voor ongewilde sms-diensten. Het bedrijf zal dan eerst uit moeten zoeken of de consument een goed geïnformeerd besluit heeft genomen. Voor alle bedragen boven de €1,50 moet de consument duidelijk akkoord gegaan zijn met het afrekenen via de telefoonrekening.

Hardere aanpak misleidende SMS-diensten

Ook worden bedrijven verplicht de mogelijkheid te bieden dat de diensten gratis kunnen worden geblokkeerd. Hiermee speelt Verhagen vooral in op een veel gehoorde klacht van ouders. Deze kunnen met de nieuwe regel makkelijker hun kind behoeden voor hoge kosten. Consumenten waakhond OPTA zal er op toe gaan zien dat de bedrijven zich ook aan de nieuwe regels gaan houden. Doen zij dit niet zal de OPTA hoge boetes uitdelen. Eerder legde de OPTA bijvoorbeeld al een misleidende sms-dienst een boete van 1,2 miljoen euro op.

Consumenten kunnen met klachten over deze misleidende sms-diensten terecht bij Consuwijzer.nl. Waarna de klacht rechtstreeks bij de toezichthouders terecht zal komen. De nieuwe regeling zal in de Staatscourant worden gepubliceerd en treed vanaf 1 april 2011 in werking.

Bron:Rijksoverheid