2min

De consumentenbond wil een onderzoek naar de sms-diensten, volgens de waakhond is er sprake van misleiding. Omdat mensen al gauw een torenhoge rekening op de mat krijgen door deze diensten. De Consumentenbond pleit daarom voor regulering op dit segment.

In Nederland kennen we alwel de sms-gedragscode. Deze is sinds 1 mei vorig jaar van kracht, maar het lijkt erop dat nog niet iedereen zich aan deze gedragscode houdt. De Consumentenbond pleit daarom nu voor een algemene regelgeving, waar men zich wel aan moet houden. De Consumentenbond stelt dat verhaal halen bij je provider ook regelmatig mislukt, zo zou de klantenservice niet weten hoe het precies zit.

Het gaat hierbij om de diensten waar men applicaties mee kan downloaden. De applicaties komen binnen, maar vervolgens zit de gebruiker gelijk vast aan een abonnement van dertig tot zestig euro per maand. Er zijn gevallen bekend waar de prijs hoger oploopt. Zo werd vandaag bekend dat een dertienjarige jongen een rekening van 1600 euro gepresenteerd kreeg door deze abonnementsdiensten. De Consumentenbond wil nu een halt op deze praktijken, aangezien de markt nu niet doorzichtig is. Het is nu allemaal nog wat lastig.

Bij deze sms-diensten betaal voor elk ontvangen bericht, bovenop de kosten om het berichtje te verzenden. "Dit is de omgekeerde wereld. Als telecomproviders een dergelijk systeem opzetten, dan moeten er voldoende waarborgen zijn om te voorkomen dat er ten onrechte geld wordt ingecasseerd via de telefoonrekening. Ik vraag me af of dat nu wel goed geregeld is," aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.