2min

De Consumentenbond geeft kritiek op de sms-gedragscode die sinds vorige maand strenger is geworden. De stichting sms-gedragscode vind deze kritiek echter voorbarig.

Voorzitter van de stichting, Jilles van den Beukel vind dat de kritiek nogal snel gegeven wordt en er op langere termijn gekeken moet worden of de kritiek terecht is. De Consumentenbond vind namelijk dat de naleving van de regels te wensen over laat. Ook vinden ze dat zelfregulering niet genoeg is om op te treden tegen de sms-dienstenaanbieders. Van den Beukel vind de kritiek echter wat voorbarig: "We zijn nu een paar maanden bezig. We weten nog niet wat de code de afgelopen periode heeft gedaan. Laten we eerst eens kijken waar dit toe leidt". Hij geeft tevens aan dat er binnenkort overleg zal plaatsvinden met de Consumentenbond.

De nieuwe gedragscode heeft ervoor gezorgd dat er al zo’n vijftig operators een klacht heeft ingediend bij de stichting. De stichting behandeld deze zaken serieus zodat dit kan leiden tot een waarschuwing of zelfs een boete. "We hebben niet voor niets tuchtspraak in het leven geroepen. Vorige week was er voor de eerste keer een zitting. Dat was een zaak tegen een notoire overtreder. Laten we nou eerst eens wachten om te zien wat voor sanctie voortkomt vanuit de commissie handhaving. Daarnaast zijn partijen bang dat ze geen contract meer kunnen afsluiten bij een operator, dat is toch been soort van beroepsuitsluiting".

Als het aan de Consumentenbond zou liggen worden de sancties bepaald door de OPTA. Volgens hen treedt deze organisatie namelijk strenger op tegen dit soort activiteiten. De stichting sms-gedragscode ontkent dat dit het geval is. Volgens hen treden ze even streng op als de OPTA. Ook zouden ze sneller tot een veroordeling komen aangezien de bestuursrechtelijke procedures bij de OPTA vaak voor vertraging zorgen. De Consumentenautoriteit heeft ook al een poging gedaan deze vorm van criminaliteit tegen te gaan. Dit koste echter ook veel tijd. "Daar hebben ze lang over gedaan, wij hadden dat binnen een paar dagen stop kunnen zetten." aldus van den Beukel. Er is ondertussen afgesproken dat de Consumentenautoriteit voortaan alle overtredingen meldt bij de stichting.