Apple heeft toch haar prijsbeleid aangepast van de appstore, nadat honderden uitgevers zich hadden beklaagd over de strenge regel voor digitale abonnementen. Apple leek niet van plan te zijn haar regels te willen aanpassen, maar heeft nu stilletjes toch een aanpassing in de voorwaarden doorgevoerd. De regel die uitgevers verplichten om dezelfde of een lagere prijs te hanteren in de appstore voor hun digitale abonnementen, dan de prijs die zij op hun website aanbieden is geschrapt.

Uitgevers mogen hun digitale abonnementen vanaf nu dus weer goedkoper aanbieden op hun eigen website dan dat zij dit in de appstore doen. Veel uitgevers willen deze mogelijkheid graag hebben omdat Apple maar liefst 30 procent van de verkoopprijs van een digitaal abonnement in pikt via de appstore. In een markt die toch al enorm onder druk staat is 30 procent een behoorlijke hap.

Uitgevers kunnen nu dus Apple’s aandeel gaan compenseren, dit zal waarschijnlijk tot gevolg gaan hebben dat veel abonnementen in de appstore zo’n 30 procent duurder zullen worden dan op de website van de uitgevers zelf. Het wordt straks dus zaak om ook even goed op de website van een tijdschrift of krant te kijken.

Er is echter wel één voorwaarden blijven staan. Uitgevers mogen abonnementen op iPad-apps verkopen buiten de appstore om, waarbij Apple dus geen aandeel krijgt van de verkopen. Maar in de iPad-app zelf mogen geen aanschaf knoppen of links worden opgenomen naar een aanschafpagina. Het wordt dus wel enigzins lastig voor uitgevers om in een gratis editie reclame te maken voor de betaalde variant. Apple houdt deze regel om toch te kunnen blijven verdienen aan de apps, plus het zet daarmee concurrent Google buitenspel die met haar OnePass dienst een alternatief biedt voor de uitgevers.