2min

De jaarlijkse aandeelhoudersbijeenkomst van Sony is niet soepeltjes verlopen, de topman Kazuo Hirai zal de druk van de aandeelhouders nu nog duidelijker voelen. Het bedrijf kwam niet zonder kleerscheuren door deze bijeenkomst, veel aandeelhouders hebben kritiek op het bedrijf omdat er elk jaar opnieuw verlies wordt geleden. Hirai heeft nu belooft dat Sony voor het einde van het boekjaar weer winst zal maken.

De aandeelhouders hebben het bestuur van Sony altijd intact gelaten, maar de koek lijkt een beetje op te zijn. Verschillende aandeelhouders gaven stevige kritiek en onderbroken de bijeenkomst meerdere keren. De aandeelhouders zijn vooral ontevreden over het feit dat Sony elk jaar verlies maakt. In de afgelopen 7 jaar sloot het bedrijf 6 keer een boekjaar af met verlies.

Hirai deed mogelijk een gewaagde uitspraak, hij beloofde dat Sony voor het einde van het huidige boekjaar, welke in maart 2015 af loopt, weer winst zal maken. Of hij dat ook waar kan maken zal moeten gaan blijken, maar mocht dit niet lukken dan zullen de aandeelhouders mogelijk zijn vertrek eisen. De aandeelhouders hebben voorlopig nog vertrouwen in Hirai, maar de vraag is hoelang nog. Er werden hele kritische vragen gesteld, waarom Sony al zijn glans had verloren sinds de introductie van de Walkman in 1979? Ook werd opnieuw gevraagd om de entertainmentdivisie van Sony af te splitsen, iets wat Hirai niet wil. Wel kunnen werknemers van Sony voortaan aandelen krijgen in het bedrijf, Hirai hoopt hiermee de aandelenkoers te laten stijgen en werknemers meer te motiveren om nog beter hun best te doen. De aandelenkoers van Sony is in de afgelopen vijf jaar gehalveerd.

Sony heeft het afgelopen jaar in twee grote verlieslijdende afdelingen het mes gezet. Zo werd de pc-afdeling die verantwoordelijk is voor de VAIO-laptops verkocht aan een groep investeerders. Daarnaast werd het mes gezet in de televisie-afdeling, Sony maakt met zijn televisies nu al 10 jaar verlies, het bedrijf kan simpelweg niet opboksen tegen Samsung en LG. Sony heeft er ook voor gekozen niet meer te investeren in OLED en ook geen budget televisies meer te maken, het bedrijf wil zich alleen nog richten op kwalitatieve 4K-televisies.

De smartphone-tak van Sony zit wel enorm in de lift, maar ook hier heeft het bedrijf te maken met stevige concurrentie. Sony heeft in Nederland een marktaandeel van ongeveer 5 procent en probeert dat te vergroten door een breed assortiment aan te bieden met kwalitatief hoogwaardige toestellen. Er zijn echter meer fabrikanten die hard aan weg timmeren in deze markt, Sony zal zich moeten blijven inspannen om groei in deze markt te realiseren.