Het personaliseren van advertenties op het internet is een eitje. Maar buitenhuis is het nog niet mogelijk. Toch werkt Yahoo al actief aan de realisering daarvan. Het bedrijf heeft patent aangevraagd op technologie om advertenties buitenshuis te personaliseren.  Het bedrijf wil daarvoor technologieën uitrollen die gebruikers sterk volgen.

ArsTechnica stelt dat Yahoo de techniek omschrijft als “slimme billboards”. Die zouden in openbare ruimtes geplaatst moeten worden, bijvoorbeeld langs snelwegen, maar ook in café’s, vliegvelden, veerboten, bussen, treinen enzovoorts. De billboards zouden gebruikers volgen met behulp van onder meer videocamera’s, drones, satellieten, microfoons, bewegingssensoren en uiteenlopende biometrische sensoren zoals vingerafdruk-, iris- en gezichtsscanners. Met behulp van al die technieken moeten omgevingen geanalyseerd worden en aan de hand daarvan zouden overeenkomsten tussen de aanwezige mensen gevonden moeten worden. Op basis daarvan kunnen dan gepersonaliseerde advertenties getoond worden.

Een specifiek voorbeeld van Yahoo luidt als volgt: Langs een snelweg zouden diverse sensoren geplaatst moeten worden, die onder meer registreren hoe snel de voertuigen het billboard passeren en om wat voor voertuigen het gaat. Andere informatie, zoals het tijdstip van de dag en de dag van de week, zouden gebruikt moeten worden om uit te vinden wat voor soort mensen zich op dat moment op de snelweg bevinden. Het type voertuig en hoe laat het over de snelweg rijdt, zegt immers iets over de sociaaleconomische status van de chauffeur. Aan de hand van die gegevens kan Yahoo bepalen wat voor advertenties passen bij de aanwezige chauffeurs.

Dat Yahoo met het patentaanvraag komt, wil nog niet zeggen dat men de technologie realiteit maakt. Het roept immers privacyvragen op en het is daarom maar de vraag of het zomaar in de praktijk gebracht mag worden.