LinkedIn beperkt de mogelijkheden voor gerichte advertenties. Het is niet langer mogelijk een advertentie naar een specifieke doelgroep te sturen op basis van ethnische afkomst en politieke voorkeuren.
De omschakeling is een gevolg van de Europese Digital Services Act (DSA). Die wetgeving legt persoonlijke advertenties op basis van delicate persoonlijke gegevens al enkele maanden aan banden. LinkedIn is zich pas sinds vrijdag naar de wetgeving aan het schikken. Dat gebeurt door een tool voor gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen.
Klachten
Het social mediaplatform ondernam pas actie nadat een klacht over het niet naleven van de DSA binnenrolde bij de Europese Commissie. Eén van de partijen die de klacht mede ondersteunde was Bits of Freedom. Deze Nederlandse digitale burgerrechtenorganisatie baseerde zich op een onderzoek waaruit bleek dat LinkedIn de regels overtrad.
Organisaties en gebruikers van de online platformen mogen mogelijke overtredingen op de wetgeving steeds aankaarten. In deze zaak ging de Europese Commissie mee in de redenering van Bits of Freedom en werd in maart een verzoek gestuurd naar LinkedIn om de zaken aan te passen.
“We hebben besloten deze tools aan te passen door de mogelijkheid te verwijderen om in Europa een advertentiepubliek te creëren dat het lidmaatschap van LinkedIn-groepen als input gebruikt”, zette Patrick Corrigan, vicepresident voor juridische en digitale veiligheid bij LinkedIn, in de betrokken LinkedIn-post.
Lees ook: Moet je van Europa voldoen aan de DSA of DMA? Dit zijn de regels