2min

In België zijn ze allesbehalve blij met de nieuwe voorwaarden van Google, de Belgische staatssecretaris Philippe De Backer die privacy in zijn portefeuille heeft ziet het liefst dat Google een boete krijg. Volgens hem zal de Belgische privacycommissie de mogelijkheid gaan krijgen om een forse boete uit te delen aan het bedrijf.

Google heeft recent zijn voorwaarden aangepast en de passage verwijderd, waarin het bedrijf zichzelf verhinderde om bezoekersprofielen van Doubleclick, Gmail en YouTube te combineren. Nu heeft het die mogelijkheid wel en kan het veel betere en gedetailleerdere profielen samenstellen en advertenties nog beter afstemmen.

Dat is waar de Belgische Staatssecretaris dan ook over valt, aldus de Morgen. Hij stelt dat “Google hiermee bewijst dat privacy niet haar prioriteit is”, hij vind dat privacy belangrijker moet zijn dan een gepersonaliseerde advertentie. Hoewel hij daarmee misschien gelijk heeft, is het al jaren een trend dat gratis online diensten hun geld terugverdienen met reclames. Vaak zijn er ook alternatieven waarvoor betaald moet worden die geen advertenties aanbieden. Je betaalt als het ware met je persoonsgegevens en dus met je privacy.

De discussie hoever dit mag gaan loopt inmiddels al een tijdje en het verzet is per land een beetje verschillend, al zijn er overal wel organisaties die opkomen voor de privacy van de burger.

De Backer wil binnenkort in gesprek met Google om te praten over deze wijziging in de privacyvoorwaarden, maar hij geeft zelf al aan dat hij niet verwacht dat er daarmee iets veranderd. De grote techgiganten trekken zich meestal niet zoveel aan van de lokale ophef, pas wanneer ze moeten gaan betalen of er vanuit Europa of de Verenigde Staten druk wordt gezet volgt er pas reactie.

De Backer snapt dat en wil de Belgische privacycommissie dan ook het mandaat geven om boetes uit te delen. Hij werkt aan een hervorming van deze commissie, zodat ze ook de “tanden krijgen om te bijten”.