2019 is nog nauwelijks begonnen, maar beveiligings- en content deliveryspecialist Akamai heeft al een eerste slag geslagen. Akamai maakt deze week namelijk bekend het identiteitsbeheerbedrijf Janrain te hebben overgenomen.
Met de overname krijgt de beveiligings- en contentdelivery-specialist een speler in handen die organisaties helpt bij het beheer van de toegangsrechten van gebruikers tot hun online diensten. Hoeveel Akamai voor Janrain uiteindelijk heeft neergeteld, is niet bekendgemaakt.
Identity Cloud-platform
Via de cloudgebaseerde oplossing Janrain Identity Cloud krijgen klanten onder meer tools in handen voor het verwerken van account-registraties en login’s. Daarnaast levert Janrain ook een cloudgebaseerde portal voor het organiseren van de profielgegevens van gebruikers van online diensten.
Voor de beveiligings- en content deliveryspecialist zijn daarnaast vooral de beveiligingstoepassingen die Janrain voor zijn tools gebruikt erg interessant. De Identity Cloud-toepassing zorgt er onder meer voor dat het eindgebruikers verifieert, door hun locatie en device te analyseren wanneer deze toegang zoeken tot een applicatie of andere vormen van data. Wanneer iemand bijvoorbeeld wil inloggen op een account vanaf een nieuwe mobiele telefoon op een abnormaal tijdstip, kan het softwareplatform van Janrain ervoor zorgen dat de toegang wordt geblokkeerd totdat meer bewijs van identiteit is geleverd.
Integratie in Intelligent Edge Platform van Akamai
Akamai wil de Janrain Identity Cloud gaan integreren in zijn Intelligent Edge Platform. Gebruikers van dit beveiligingsplatform moeten daardoor gaan profiteren ven verbeterd identiteitsbeheer en threat intellicence via onder meer de Bot Manager-oplossing.
Hierdoor kunnen zij in eerste instantie een verbeterd toegangsbeheer krijgen en de risico’s van bots met ongevraagde toegangsverzoeken verminderen. Met meer informatie over bedreigingen kan beter besloten worden welke gebruikers toegang moeten krijgen tot registratie- en login-pagina’s. Dit op basis van reputaties die zijn gebaseerd op eerder online gedrag.