Een deel van de klantengegevens van Delta Mobile en Caiway Mobile zijn gestolen. Dat bevestigt moederbedrijf Delta Fiber in een verklaring.

Het Nederlandse Delta Fiber levert mobiele diensten onder naam van Delta Mobile en Caiway Mobile. De organisatie laat in een verklaring weten dat de gegevens van klanten zijn gestolen. Delta Fiber beschrijft de dader als “een crimineel”, maar daarbuiten is de identiteit van de dief onbekend.

De gegevens omvatten namen, adressen, e-mailadressen, geboortedata, telefoonnummers en bankrekeningnummers. Delta Fiber benadrukt dat er geen wachtwoorden, creditcardgegevens of klantnummers zijn gestolen. De organisatie belooft getroffen klanten persoonlijk te informeren.

De Autoriteit Persoonsgegevens is op de hoogte gebracht. Daarnaast schakelde Delta Fiber een securitydienstverlener in. Ook heeft de organisatie contact met politie en justitie.

‘Enkele tienduizenden klanten’

De schaal van het incident is onduidelijk. “We zijn de exacte omvang nog aan het bepalen”, aldus Delta Fiber. “Het gaat om een deel van onze klanten die een mobiel abonnement bij ons hebben, vermoedelijk enkele tienduizenden.”

Naar eigen zeggen zijn de klantengegevens uit een “bestelomgeving” gestolen. De bestelpagina’s van Delta Mobiel en Caiway Mobiel zijn op het moment van schrijven niet bereikbaar. Het laatste suggereert dat het lek nog niet is gedicht, maar Delta Fiber bevestigde geen technische details.

De organisatie waarschuwt klanten voor phishing-aanvallen. Aangezien het lek geen wachtwoorden omvat is het volgens Delta Fiber niet nodig om wachtwoorden te wijzigen. “We onderzoeken nu met cybersecurityexperts wat er precies is gebeurd en waardoor deze gegevens zijn gestolen”, aldus de organisatie. 

Tip: Ransomware raakt gemeente Antwerpen