2min

Tags in dit artikel

, ,

Facebook voegt vanaf vandaag een nieuwe functie toe aan de Amerikaanse variant van het sociale netwerk; de doneerknop. Met de knop is het mogelijk om te doneren aan 18 non-profit organisaties. De gekozen organisatie krijgt 100 procent van de donatie.

Facebook heeft een donderkop aan News Feed-posts van 18 deelnemende non-profit organisaties toegevoegd. Met de knop is het mogelijk om direct een bedrag te doneren aan de organisatie. Op het moment dat je op de knop drukt hoef je alleen nog maar het bedrag en de betaalmethode te kiezen. Vervolgens wordt het volledige bedrag overgemaakt naar de non-profit organisatie. Facebook houdt geen percentage van het bedrag als commissie.

De knop is niet helemaal nieuw. In het verleden heeft deze ook al korte tijd bestaan. Na Tyfoon Haiyan heeft Facebook samen met het Rode Kruis een actie opgezet waarbij het mogelijk was om direct geld te doneren via Facebook. Dit geld ging toentertijd naar de opbouw van de schade die was veroorzaakt in de Philippijnen.

De non-profit organisaties zijn van te voren vastgelegd. Het is dus niet voor ieder goed doel mogelijk om donaties te krijgen via Facebook. Tot op heden zijn er 18 deelnemende organisaties. Hiertoe behoren onder andere Donors Choose, LIVESTRONG foundation, Water.org, Malaria No More, World Wildlife Fund, Boys & Girls Club of America, St. Jude Children’s Research Hospital, Kiva, UNICEF en The United Nations World Food Programme.

In de toekomst is het de bedoeling dat het mogelijk wordt om bij meer organisaties direct te doneren. Om deze mogelijkheid voor je organisatie aan te vragen moet het donate interest form worden ingevuld. Het is niet duidelijk of de functie binnenkort ook naar de Benelux zal komen