2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Facebook heeft vrijdag bekendgemaakt dat het in januari weer aanpassingen gaat doorvoeren in de feed van de gebruikers. Er zullen vanaf januari minder berichten van Pagina’s getoond worden in de feed van de gebruikers, volgens Facebook blijkt uit onderzoek dat gebruikers veel van de berichten zien als advertenties. Het idee is dat de berichten die straks nog wel getoond worden relevanter en e van hogere kwaliteit zijn.

Voor alle bedrijven met een Facebook-pagina is dit slecht nieuws, zij proberen hun doelgroep juist via het sociale netwerk te bereiken en hun producten of diensten onder de aandacht te brengen. Ook Techzine heeft een Facebook-pagina om de belangrijkste artikelen van de dag onder de aandacht te brengen. Die berichten worden straks dus minder getoond aan de volgers van de pagina. De voorbeelden die Facebook noemt van berichten die als advertenties gezien worden zijn berichten waarbij wordt aangedrongen een product te kopen of om een app te installeren, maar ook berichten voor wedstrijden en winacties.

Er is echter wel een alternatief voor bedrijven die hun berichten toch breder onder de aandacht willen brengen, daarvoor verwijst Facebook door naar de mogelijkheid om te adverteren. In het verleden heeft Facebook al klachten ontvangen dat het de verspreiding van pagina-berichten steeds verder terugschroeft om de advertenties een impuls te geven, het ligt voor de hand dat deze kritiek opnieuw zal opwaaien in januari.

Facebook stelt echter dat de beslissing puur en alleen is genomen om de feed van de gebruikers relevanter te maken en de kwaliteit te verhogen. Het aantal advertenties in de feed zal volgens Facebook niet toenemen. Volgens Facebook verandert er weinig voor pagina’s die weinig berichten posten, de wijziging zal vooral merkbaar zijn voor pagina’s die zeer regelmatig berichten plaatsen. Of berichten met kwalitatieve content -zoals nieuwsberichten van uitgevers- een uitzonderingspositie hebben, is nog onduidelijk.