Facebook start proef met “Instant Articles”, nieuws lezen op Facebook

Abonneer je gratis op Techzine!

Vandaag is Facebook van start gegaan met een nieuwe proef. Het bedrijf gaat artikelen van grote Amerikaanse uitgevers direct en volledig tonen op het sociale netwerk. De gebruikers hoeft het sociale netwerk dus niet te verlaten om het hele artikel te lezen. Het gaat nog om een proef en de nieuwste dienst werkt ook alleen nog binnen de iPhone-app.

Het idee achter deze proef is dat gebruikers sneller nieuws tot zich kunnen nemen en ze niet steeds een externe website hoeven te bezoeken wat volgens Facebook gemiddeld zo’n 8 seconden duurt. Gebruikers kunnen de artikelen nu direct op Facebook lezen.

Facebook benadrukt dat het nog echt gaat om een proef en dat het continu in gesprek is met de uitgevers hoe het de dienst kan verbeteren. De uitgevers die nu meedoen zitten volgens Facebook ook nergens aan vast ze kunnen op elk moment stoppen als ze er geen brood meer in zien. Facebook biedt de uitgevers de mogelijkheid om zelf de advertenties te verkopen rond de artikelen op Facebook, al is dat technisch wel beperkt. De inkomensten uit deze advertenties gaan ook voor 100 procent naar de uitgevers.

Er is echter ook de mogelijkheid om Facebook de advertenties te laten verzorgen, dat bedrijf zet vervolgens alle data in die het heeft van gebruikers om zo relevant mogelijke advertenties te tonen en dan ontvangt de uitgever 70 procent van de advertentie inkomsten en Facebook de overige 30 procent.

Uitgevers die op dit moment meedoen zijn BBC News, Bild, Buzzfeed, New York Times, Spiegel Online, The Atlantic en The Guardian. Facebook toont de "Instant Articles" in de nieuwsfeed van de gebruikers die een van deze titels volgen. De artikelen worden verder niet voorgetrokken. Uitgevers bepalen zelf welke artikelen er op Facebook verschijnen en misschien wel belangrijker hoeveel artikelen. Ook hebben de uitgevers de mogelijkheid om de artikelen zelf van styling en lettertypes te voorzien zodat het toch een beetje de uitstraling krijgt van de uitgever. Verder kunnen er foto’s en video’s bij het artikel worden geplaatst.

Of het slim is om als uitgever je artikelen volledig door te plaatsen op Facebook is iets waarover flink wordt gediscussieerd door alle uitgevers en mediaprofessionals. De een is er voorstander van, de ander denkt dat het ten kosten gaat van het bereik op de eigen website. De uitgevers die nu meedoen met de proef kunnen daarop wellicht binnenkort het antwoord geven.