1 min

Steeds meer grote techgiganten hebben een persoonlijke assistent ontwikkeld, Apple heeft Siri, Google heeft Google Now en Microsoft heeft Cortana. Facebook wil kennelijk niet achterblijven en werkt naar verluidt aan Moneypenny. Het grote verschil tussen Moneypenny en eerder genoemde is dat Moneypenny wel hulp krijgt van een mens.

De persoonlijke assistenten van Apple, Google en Microsoft zijn volledig digitaal, alles wat je aan ze vraagt wordt door een computer geïnterpreteerd en beantwoordt. Daar komt verder geen mens aan te pas, bij de persoonlijke assistent van Facebook zou het gaan om een hybridemodel waarbij de antwoorden deels digitaal worden gegeven en deels door een mens.

Zo zou Facebook met zijn persoonlijke assistent de gebruiker willen helpen bij het kopen van producten of het assisteren bij het afsluiten van een dienst. Zo zou Moneypenny bijvoorbeeld advies moeten gaan geven bij het aanschaffen van een HD-televisie. Een mens zou dan kunnen helpen met zoeken terwijl digitaal automatisch de prijzen van de winkels erbij worden getoond.

Hoewel het verdienmodel achter deze persoonlijke assistent nog niet helemaal duidelijk is, krijgt Facebook waarschijnlijk een percentage van elke gerealiseerde verkoop.

Facebook zou de persoonlijke assistent willen aanbieden via de website en alle mobiele apps. De assistent zou op dit moment intern getest worden door Facebook-medewerkers.