min

Tags in dit artikel

,

Bij de oriëntatie op het aanbod van woningen is internet inmiddels het leidende medium. Voor nieuwe digitale technieken zoals sms-berichten met huizen-informatie en het verzenden van fotos van te koop staande woningen naar mobiele telefoons loopt men minder warm. Dat blijkt uit de enquête op de website van makelaarsketen VBO. Voor 83,4 procent van de woningzoekenden zijn woningwebsites de belangrijkste informatiebron om zich op het aanbod te oriënteren. Men vinden het daarbij wel belangrijk dat het aanbod actueel is. De rol van de makelaar is echter nog niet uitgespeeld. 30 procent van de woningzoekers heeft dan ook een zoekopdracht bij een makelaar geplaatst of is dit van plan.

Wanneer er een keuze gemaakt moet worden tussen het plaatsen van een advertentie op internet of in de krant bij de verkoop van een woning, kiest maar liefst 84 procent voor internet. Ook zou 70 procent bereid zijn te betalen voor het opnemen van een advertentie op een woningwebsite. De bereidheid tot betalen is overigens voor advertenties op het internet groter dan die bij betalen voor krantenadvertenties.

Het adverteren van te koop staande woningen op het internet werkt volgens bijna alle 752 ondervraagden verkoopbevorderend. Dit geldt in veel mindere mate voor allerlei nieuwe digitale technieken zoals het versturen van sms-berichten met informatie over te koop staande woningen en het verzenden van fotos van te koop staande woningen naar mobiele telefoons.