1 min

Tags in dit artikel

, ,

Het gebruik van opt-in e-mailmarketing in Nederland is in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen met 20 procent ten opzichte van het laatste kwartaal van 2002. Dit is de voornaamste conclusie uit de RapidSugar E-mailBarometer, een continu-onderzoek onder de 150 grootste Nederlandse bedrijven in 14 branches. Het aantal ondernemingen dat gebruik maakt van e-mailmarketing steeg in een periode van drie maanden tijd van 50 tot 60 procent van de onderzochte bedrijven. Van de onderzochte branches zijn postorderaars en e-tailers het meest actief op het gebied van e-mailmarketing. In deze sectoren verstuurt 90 procent van de bedrijven commerciële e-mail. Zij worden op de voet gevolgd door de overheid, horeca en elektronica/hardwareverkopers, waar 80 procent van de bedrijven en instellingen actief is op het gebied van e-mailmarketing.

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de reisbranche, autobranche en zakelijke dienstverleners. In deze sectoren voert slechts 30 procent van de bedrijven e-mailcampagnes uit. Ook de groei is in deze sectoren het geringst.

* Opt-in betekent dat mensen op de website of elders actief aangeven dat zij een nieuwsbrief en/of commerciële e-mail van het bedrijf in kwestie willen ontvangen.