1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Internetaanbieders moeten hun verantwoordelijkheid nemen door het online verkeer standaard te zuiveren van virussen, hackers en andere ongemakken zoals spam. De Safe Internet Foundation (SIF) is van mening dat dit probleem nog te veel wordt neergelegd bij de consument. Door het gemak van breedband internet via ADSL en Kabel zien consumenten internet steeds meer als het gas, water en licht uit de muur, aldus de organisatie. In tegenstelling tot de nutsvoorzieningen kan ongefilterd internet uit de muur allerlei gevaren en ongemakken zoals virussen, hackers, spyware en spam bevatten. Zonder filtering is internet eigenlijk niet geschikt voor dagelijks gebruik.

"Het probleem wordt nu nog te veel neergelegd bij de consument", stelt SIF in een verklaring. "Die moet een virusscanner en firewall installeren, uitkijken bij het openen van attachments, zijn e-mailadres niet zomaar overal bekendmaken en er bovendien voor zorgen dat zijn software is voorzien van de allerlaatste updates. Dit is allemaal nodig om veilig en zonder problemen te kunnen internetten." De SIF acht het zogezegd de verantwoordelijkheid van de provider dat de consument zonder al te veel problemen het net op kan. De betere internetproviders doen dit reeds door hun klanten de beschikking te geven over onder meer anti-virussoftware en spamfilters.